Keluarga Izza bercuti di Penang

Bermula 2016, keluarga Izza mengadakan hari keluarga sekali setahun. Memandangkan semua tinggal berjauhan, payah nak berjumpa kesemua ahli keluarga sekali gus. Tahun 2016 kami bercuti di Villa Famosa dan The Hut di Melaka, 2017 kami bercuti di Villa 696 Port Dickson dan 2018 Penang menjadi destinasi pilihan. Semestinya Izza menjadi tuan rumah merangkap pemandu pelancong la kan.

Hari Pertama
1. Sarapan pagi di Medan Selera Penang Hill
2. Berkunjung ke The Habitat, Penang Hill
3. Makan tengahari di Mizi Bistro dalam Tesco Tanjung Pinang
4. Makan malam di Sup Hameed

IMG-20181103-WA0031

IMG-20181103-WA0027

IMG-20181103-WA0025

IMG-20181103-WA0024

IMG-20181103-WA0161

IMG-20181103-WA0080 IMG-20181103-WA0088

IMG-20181103-WA0111

IMG-20181103-WA0062 IMG-20181103-WA0129 IMG-20181103-WA0136

IMG-20181103-WA0213

Hari kedua.
1. Bersarapan di Nasi kandar Pokok Ketapang
2. Menaiki bot dari Taman Negara Teluk Bahang ke Pantai Kerachut dan  Monkey Beach
3. Makan Malam di Nurul Ikan Bakar

D2. 1

IMG-20181106-WA0155 IMG-20181106-WA0162

IMG-20181106-WA0182 IMG-20181106-WA0085 IMG-20181106-WA0136 IMG-20181106-WA0168

IMG-20181106-WA0068 D2. 3

Hari ketiga.
1. Sarapan lewat menjadi makan tengahari di Restoren Awet Muda berdekatan USM.
2. Riadah keluarga di Penang Bowl
3. Minum petang di Cendol Teochew
4. Makan malam di Restoren Nasi Kandar Hameediyah
5. Riadah dan istirehat di Padang Kota

IMG-20181106-WA0075

IMG-20181106-WA0067

IMG-20181106-WA0024 IMG-20181106-WA0019 IMG-20181106-WA0070

IMG-20181106-WA0129

D2. j
IMG-20181106-WA0030
IMG-20181105-WA0001IMG-20181106-WA0034D3. 4 Hari keempat.
1. Bersarapan di rumah
2. Menikmati Mee Udang Pak Tam di Teluk Kumbar.
3. Minum petang di Fruitmade di Lebuh Cannon, Georgetown
4. Makan malamChakueteow Sg Dua

IMG-20181106-WA0255

IMG-20181106-WA0257 IMG-20181106-WA0241

IMG-20181106-WA0228 IMG-20181106-WA0247

IMG-20181107-WA0007 IMG-20181107-WA0008

Hari kelima
1. Ulang sarapan Nasi Kandar Pokok Ketapang sebelum kembali ke realiti.

IMG-20181107-WA0012

Tamat sudah percutian di Penang tahun ini. Perlu merancang untuk tahun 2019. Ke mana ye kita?

IMG-20181103-WA0170

Saigon Bowl, Georgetown, Pulau Pinang.

Hari ini Izza mencuba tempat makan baru yang agak viral di Facebook iaitu Saigon Bowl yang terletak di Beach Street, Georgetown. Terima kasih kepada Nuur yang sudi belanja Izza untuk makan-makan sempena hari lahir tahun ini.

Tema kedai ini ialah makanan Vietnam. Tempat yang sangat menarik untuk lepak-lepak bersama kawan-kawan. Izza bayangkan kedai ini adalah kedai hipster yang sesak, rupanya tempat yang sangat selesa.

IMG20180927170530

Ruang makan yang sangat luas dan selesa. Kami meluangkan masa lebih kurang 2 jam setengah di sini.

2018-09-27-17-18-31

Pandangan atas hidangan kami untuk hari ini.

IMG-20180927-WA0010

Izza memesan Pho Sliced Beef, dan Nuur memesan Dry Pho Chicken Breast. Sedap. Boleh rekomen kepada orang lain. Izza pernah mencuba Pho di vietnam. Tetapi tidak menepati citarasa tekak Melayu Izza. Tapi di Saigon Bowl, Pho yang dihidangkan sangat sedap sampai Izza hirup kuah.

IMG20180927174602 1

  1. Vietnamese crispy spring rolls.
  2. Vietnamese fresh spring rolls yang dikenali ramai ( Izza pernah cuba di Ho Chi Minh dan Izza tak menggemarinya. Tapi yang ini boleh layan)
  3. Chạo tôm – Vietnamese sugarcane prawn cake. Yang menariknya batangnya dibuat dari tebu, jadi anda boleh mengunyah batang tersebut setelah habis prawn cake. Rasanya mengingatkan Izza kepada otak-otak yang selalu nenek sediakan waktu zaman kecil dahulu.
  4. Sweet Cassava Rolls. Sedap. Izza suka.

IMG20180927170807

Vietnamese Pandan Green Tea sejuk untuk Izza dan kopi susu Vietnam untuk Nuur.  Teringat memori minum kopi di pasar malam Benh Thanh setelah penat membeli-belah.

IMG20180927174606

Bánh khọt – makanan vietnam berupa penkek yang kecil (seperti kuih cara berlauk) yang diisi dengan udang dan dihidangkan bersama sos ikan yang pedas dan manis.  Sedap!

Dan usah khuatir kerana restoren ini telah mendapat sijil halal JAKIM. Mungkin di lain kunjungan, Izza mahu mencuba set steamboat pula. Nampak menarik. Ada set steamboat untuk seorang dan ada set untuk dikongsi beramai-ramai.

Waktu operasi: 12 tengahari- 10 malam.                                Alamat: 20A&B, The Whiteaway Arcade, Lebuh Pantai, 10300, Pulau Pinang                                                                    Facebook: Saigon Bowl.

Hiking Bukit Keluang, Besut, Terengganu.

Ajakan hiking ke Bukit Keluang, Terengganu disambut baik oleh adik-adik Izza.

Jam 8.30 kami memandu dari Kota Bharu ke Bukit Keluang. Tiba di sana lebih kurang jam 10 dan terus mendaki. Hari cuti membuatkan ramai berkunjung ke sana.

Laluan agak mencabar bagi Izza yang amatur. Biasanya Izza hanya menggunakan laluan bertar di Bukit Bendera. Laluan di Taman Botani melalui celah-celah akar juga menguji keupayaan Izza. Macam inilah jadinya kalau umur 30 baru nak berkecimpung dalam hiking. hahaha

IMG_20180215_203333

Tetapi hanya setengah jam diperlukan untuk sampai ke puncak. Hanan dan Hafeezah yang baru pertama kali hiking juga mampu lakukan walau ada permintaan untuk berpatah balik di pertengahan pendakian. Hahaha

Apabila sampai di puncak bukit, ternyata pendakian sangat berbaloi melihatkan pemandangan yang sangat indah. Pantai, laut, bukit, awan dan langit bersatu mencipta ketenangan bagi yang sukakan alam semulajadi.

IMG_20180215_203422 IMG_20180215_203411 IMG_20180215_203236

Kebanyakan orang akan turun melalui jalan yang sama, tetapi kami mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan dan turun mengikut laluan yang berbeza. Rupa-rupanya jalan turun lebih mencabar dari jalan naik. Satu jam setengah kami terkial-kial untuk turun. Hahaha.

IMG_20180215_203353 IMG_20180215_203355

Yang membanggakan apabila adik-adik Izza berjaya menghabiskan hiking ini walaupun agak mencabar bagi mereka.

Ter-Jalan-jalan Di Baling, Kedah. Hari Ketiga.

Perancangan awal mahu balik awal nyata hanya tinggal perancangan. Hahaha. Cuaca pagi itu terlalu sejuk. Suhu 19 darjah celcius menyukarkan Izza untuk keluar dari selimut. Apatah lagi nak mandi air kolah. Hahaha..

Jam 10 lebih barulah bersarapan. Kami kemudiannya ke Ladang Madu Kelulut. Kami disambut dengan hidangan air teh madu kelulut, kopi dan paling istimewa bahulu madu kelulut.  Yang paling mengujakan, Izza berpeluang mencuba menyedut madu kelulut dari sarangnya menggunakan straw. Yang menariknya madu kelulut mempunyai rasa yang berbeza-beza. Ada yang masam dan ada yang manis.

IMG-20180211-WA0015

IMG20180211120817

IMG-20180211-WA0092

IMG-20180211-WA0056

IMG-20180211-WA0088 IMG-20180211-WA0085IMG-20180211-WA0047

Untuk makan tengahari, sempat kami membeli lemang periuk kera dan air mangga dalam perjalanan ke Laksa Tok Weng.

IMG-20180211-WA0020 IMG-20180211-WA0032

IMG-20180211-WA0008 IMG-20180211-WA0018

Hujung minggu yang indah. Dari perancangan berkayak 1 hari menjadi percutian 3 hari 2 malam di Baling, Kedah. Terima kasih kepada kawan-kawan baru terutama Zaidi selaku tuan rumah.

IMG-20180211-WA0116

Hari pertama. Hari kedua. Hari ketiga.

Ter- kayak di Baling, Kedah. Hari Kedua

Hari kedua di Baling, Kedah. Izza langsung tidak menyangka bahawa banyak tempat yang menarik untuk dilawati di sekitar kawasan Baling ini.

Seusai bersarapan nasi goreng yang disediakan di homestay, kami bertolak ke Kuala Ketil untuk ekspedisi kayak. Di sana Izza bersarapan lagi sekali, memikirkan lewat tengahari baru akan makan lagi.

IMG-20180210-WA0090

Di sana kami bertemu dengan kumpulan lain yang akan turut serta. Dengan menaiki pacuan empat roda, kami dibawa ke sungai. Laluan kayak kami sejauh 18 km dari Kg Banggol Derom ke Kampung Sungai Limau.

IMG-20180210-WA0080

IMG-20180210-WA0073

Seramai 16 orang menyertai ekspedisi kali ni terdiri daripada 5 perempuan dan 11 lelaki. Ada 3 orang berkayak individu dan selebihnya berdua. 4 orang guide termasuk Cikgu Jack memandu arah dan memastikan keselamatan kami.IMG20180210091149

Inilah pengalaman pertama Izza berkayak di sungai. Yang kelakarnya, boleh pulak kami tak bawa baju salin. Haruslah akan basah bila kayak terbalik. Aiyoo..

IMG-20180210-WA0180

Ekspedisi dimulakan dengan memilih pasangan kayak, taklimat oleh Cikgu Jack tentang cara-cara kayak dan peraturan keselamatan. Seterusnya bacaan doa. Rupanya perlu berpasangan berlainan jantina. Kerana kudrat orang di belakang perlu lebih kuat untuk mengawal kayak. Izza memilih Jamil, kawan kepada Zaidi. Ye, Izza dengan tak malunya pilih dia. Hahaha.. Nasib baik serasi. Kalau tak serasi, bergaduhla waktu berkayak nanti.

IMG-20180210-WA0170

Jam 10 pagi kami mula berkayak menyusuri sungai. Mula-mula kalut juga Izza untuk menyesuaikan diri. Setelah beberapa minit barulah dapat bertenang. Baru sahaja nak bertenang, laluan pula terhalang dengan batu-batuan. Atau pun dahan pokok yang condong ke arah sungai. Lagi menakutkan apabila halangan tersebut ialah pokok berduri. Pasti luka kalau terkena tangan atau muka.

IMG-20180210-WA0177

IMG-20180210-WA0172Di kiri kanan, ada peserta lain yang sudah terbalik kayak. Kami masih bertahan mendayung dan mengemudi kayak kami. Tiba di kilometer ke 5, arus deras menyebabkan kayak kami hilang kawalan dan melanggar batu seterusnya terbalik. Bak kata mereka, kalau kayak tak terbalik, belum lengkap pengalaman berkayak. Kepala Izza sedikit terhantuk pada kayak, mujurlah tidak panik dan air tidak deras.

Perjalanan diteruskan lagi. Tiba-tiba kayak kami tersangkut pada dahan pokok yang menghalang laluan. Sedang kami bertahan untuk tidak terbalik, datang pula kayak lain menghentam dari belakang. Kesudahannya, kayak terbalik dan kami terjatuh ke dalam air. Sangkaan Izza, air cetek seperti sebelum ini. Rupanya kaki Izza tidak dapat mencecah ke dasar sungai. Mujurlah tidak panik. Mengharapkan alat apungan yang dipakai untuk terus terapung dan tidak tertelan air. Aini di sebelah menghulurkan tangan meminta bantuan. Sempat Izza menyambut tangannya tetapi Izza pula diheret ke tempat yang lebih dalam. Mujurlah tangan kiri masih berpegang pada dayung. Ternampak susuk tubuk seseorang mencapai dayung tersebut dan mengheret Izza ke tempat yang lebih cetek. Phewww…

IMG-20180210-WA0171

IMG-20180210-WA011127655272_1980784682184895_8445512766947908145_nNamun itu tidak mematahkan semangat untuk meneruskan ekspedisi. Pemandangan yang semulajadi di sekeliling sangat menenangkan. Sesekali ternampak aktiviti-aktiviti orang kampung di tepi-tepi sungai seperti menangkap ikan, menahan pukat dan mandi sungai. Ramah pulak Izza menyapa orang. Hahaha..

Pemandangan yang paling terkesan bagi Izza ialah Gunung Baling.

IMG-20180210-WA0114FB_IMG_1518414032473

IMG-20180210-WA0136 IMG-20180210-WA0183Jam 3.15 petang, tamatlah sudah ekspedisi kami. Bangga dengan diri sendiri. Satu lagi pencapaian telah tercapai. Terasa sayu pula. Apatah lagi baru mesra dengan kawan-kawan baru.

IMG-20180210-WA0173

Kami kembali ke tempat pertemuan, makan tengahari disediakan termasuk dalam pakej.

IMG20180210153456Selesai makan tengahari, kami tidak terus pulang tetapi sempat singgah menikmati jus mangga di tepi jalan dan melawat Gua Jepun.

IMG20180210162606

Di Gua Jepun, kami tidak berani meneroka lebih dalam kerana gua tersebut gelap. Tetapi Izza sempat memanjat tangga di tepi gua untuk melihat pemandangan pekan Baling dari tempat tinggi. Kesudahannya, sakit peha seminggu sebab terlebih meregang kaki kerana anak-anak tangga yang terlalu tinggi . Hahaha..padan muka.

IMG-20180210-WA0038

IMG20180210164625

Sampai di homestay, kami membersihkan diri. Dari lepas Asar sampailah azan isyak semua tidak keluar dari bilik kerana kepenatan sehinggalah terdengar suara memanggil “ Permaisuri-permaisuri, diminta keluar makan sekarang”. Hahaha..
2018-02-10-21-07-37

Selesai makan malam, kami hanya bersembang di depan rumah Zaidi sambil menikmati suasana kampung.

IMG-20180210-WA0203

Sebelum jam 11, semua kembali ke bilik menyambung rehat. Dan Izza, berkali-kali menyapu minyak urut ke tapak tangan. Lenguh, sakit semua ada. Dah tak pernah berkayak. Hahahha.

IMG-20180210-WA0130

Hari pertama. Hari kedua. Hari ketiga.

Ter-baling ke Baling, Kedah. Hari Pertama.

Imah: Izza, kami nak pergi naik rakit kat Baling. Nak ikut tak?

Izza: Rakit? Rakit ke kayak ke canoe ni?

Imah: Entahlah. Tak pasti.

Izza: Ok, Izza ikut.

Imah: Kita pergi pagi, balik petang.

Izza: OK.

Selepas beberapa hari…

Imah: Bayaran seratus. Kita akan kayak sejauh 18km. Seramai 15 orang dengan 3 orang guide. Dan kita akan bermalam di homestay.

Izza: Errr… 18 km? Program 3 hari 2 malam? Apa lagi kita akan buat? Siapa mereka ni?

Hahaha.. jadilah Ter-baling di Baling.

Tanpa usul periksa, main sanggup je. Dah terdesak ingin bercuti melarikan diri dari tekanan kerja dan belajar.

Tiba hari yang dijanjikan, kami bertolak selepas sekolah ke Baling bersama Imah, Aini dan Yati. Aini dan Yati baru kenal beberapa minit yang lalu. Walaupun masih kabur tentang perjalanan kali ini. Izza hanya memandu mengikut kereta Zaidi. Siapa Zaidi? Kawan baru yang belum sempat berkenalan. Hahaha..

Zaidi : Kita akan berhenti di pasar malam. Nak beli barang untuk bbq malam ni.

Bersorak kami berempat sebab perut dah kelaparan. TIdak sempat makan tengahari.

Pasar Malam Kg Lalang membuatkan Izza rambang mata.

Perjalanan diteruskan ke rumah Zaidi di Desa Lestari, Kg Ulu Legong. Rupanya homestay yang ditempah untuk kami di tepi rumah Zaidi. Memang banyak homestay di kampung ini. Teruja menikmati kawasan kampung yang menenangkan dengan udara segar. Percutian kali ini ternyata berbeza. Persekitaran rumah Zaidi terasa seperti kembali ke zaman bermain-main di rumah nenek sewaktu kecil dulu.

IMG20180209183711

Menjelang malam, kami mula bbq. Terima kasih kepada kakak-kakak Zaidi yang menyediakan semuanya. Persekitaran kampung lebih terasa dengan kehadiran jiran-jiran sekeliling. Kemesraan yang sukar didapati di bandar.

IMG-20180210-WA0004 IMG-20180210-WA0016 Blog 2018

Ingatkan selepas bbq, acara hari ini tamat. Rupanya ada agenda yang lebih menarik menanti. Jam 10.45 malam kami berlima berjalan kaki bertemankan lampu jalan ke Kolam Air Panas Ulu Legong. Izza bayangkan tempat itu cumalah kolam air panas tetapi rupanya sangat besar dan teratur. Terdapat 8 kolam dan chalet di kawasan tersebut. Waktu menghampiri tengah malam tetapi semakin ramai orang membanjiri tempat itu.
IMG-20180210-WA0064

Meredah kegelapan malam untuk ke kolam air panas. Terasa seperti orang Korea pula yang suka pergi sauna.

IMG20180209230423

IMG20180209230341

IMG-20180210-WA0007

Kami hanya mencuba 2 kolam. Kemudian jam 11.40 malam kami pulang ke homestay. Perlu mendapatkan rehat yang secukupnya untuk aktiviti esok.

Hari pertama. Hari kedua. Hari ketiga.

Selamat Hari Lahir Izza

Alhamdulillah. Diberi kesempatan untuk menyambut ulangtahun kelahiran yang ke31.

Sambutan hari lahir tahun ini lebih meriah dari sebelumnya. Tak tersangka diraikan sampai begitu sekali. Nyata berbeza dengan tahun-tahun sebelumnya.

Dimulakan dengan pelajar Izza datang membuat kejutan di rumah. Selain dari kek, Fazlin, Natasha dan Umairah menghadiahkan Izza beg tangan.

1 2 3 4

Pulang ke Kelantan untuk sambutan hari raya Aidiladha, hari lahir Izza disambut dengan makan malam di Glewak Cafe, Kota Bharu yang ditaja oleh adik-adik.

7 5 6

Pada hari lahir Izza pula, setiap kelas yang Izza masuk dimeriahkan dengan nyanyian lagu Selamat Hari Jadi oleh para pelajar.

Izza juga dihujani dengan ucapan selamat hari lahir di Facebook, Instagram, Whatsapp. Ada yang mendedikasikan lagu dengan alunan gitar. Ada yang mendedikasikan video kompilasi gambar-gambar. Selain itu, hadiah-hadiah juga memberi makna untuk ulangtahun kali ini. Dan murah rezeki Izza tahun ini ulangtahun diserikan dengan hadiah-hadiah. Terima kasih.

Penutup hari lahir Izza ialah sambutan bersama Kak Farah dan Ros di Swensens. Selain menu-menu lain, yang paling menarik mestilah aiskrim kek!

12 13 10 11 9

Hanya tuhan yang dapat membalas kebaikan kalian. Terima kasih kerana mencipta memori indah dalam kehidupan Izza.

 

Izza ke Cameron Highland

Hujung minggu kali ini terisi dengan bahagia, lengkap dan sempurna. Dimulakan dengan memandu ke Cameron Highland, ini pengalaman pertama Izza memandu sendiri ke sini. Bertemankan Zura dan muzik, memang hilang segala tekanan kerja dan belajar.

Sampai di Cameron Highland, kami menginap di Big Red Hotel. Caj semalaman RM130 tanpa deposit. Puas hati sebab hotel baru yang lengkap dengan keperluan asas seperti meja solek dan mandian panas. Penting tu.haha..

Tempat pertama kami tuju ialah matlamat utama Izza ke Cameron. Minum teh sambil menikmati pemandangan ladang teh. Ladang teh Bharat menjadi pilihan kami.

tmp_23647-IMG_20170831_204748127708072

Destinasi seterusnya kami ke Healthy Strawberry Farm yang terletak berdekatan dengan Rumah Persekutuan. Ladang strawberi di mana kami boleh petik sendiri. Teruja Izza mengambil gambar buah strawberi yang segar dan besar di pokok-pokok. Kami juga membeli coklat cair untuk dimakan dengan strawberi. Izza sangat sukakan rasa strawberi yang masam manis dimakan bersama coklat yang manis dan lemak.

tmp_32047-IMG_20170831_205115370265390

Tips untuk membeli strawberi: Kalau untuk dibawa balik, jangan beli yang terlalu masak ranum. Nanti cepat rosak. Jangan simpan di dalam plastik tertutup. Dan beli dalam perjalanan pulang.

Kemudian kami ke Pasar Malam. Sebelum ini tapak pasar malam di Brinchang. Tetapi sekarang pasar malam telah dipindahkan ke Jalan Golden Hill, Sungai Ruil. Pasar malam yang lebih tersusun dan tiada lagi kesesakan lalulintas. Walaupun tertarik untuk membeli jagung dan ubi manis, tetapi entah kenapa tak beli pun. Cuma kaktus yang menjadi pilihan. 7 pokok kaktus yang comel-comel dengan harga RM10.

Pulang ke bilik hotel, kami keluar kembali untuk makan malam. Cuaca mula terasa sejuk. Sedap juga steamboat di kedai makan bersebelahan hotel kami. Kalau tidak silap, nama kedai tersebut Kerisek Emas.

IMG_20170831_213215

Mengikut perancangan, kami mahu berjalan-jalan di sekitar pekan di situ dan mencari kambing bakar. Tetapi memandangkan perut pun sudah kenyang dan cuaca semakin sejuk kerana hujan, kami pulang ke hotel. Di bilik hotel, kami menikmati strawberri coklat sambil mengecas kembali tenaga untuk hari esok.

IMG_20170831_210219

Keesokan harinya, selesai mendaftar keluar dari hotel, kami ke Sungai Palas BOH yang terkenal dan menjadi tempat penggambaran filem Ombak Rindu lakonan Maya Karin sebagai Izza dan Aaron Aziz sebagai Encik Hariz. Laluan ke sana agak mencabar terutama sekali apabila berselisih dengan kereta yang datang dari arah berlawanan. Tetapi, sebaik sahaja memasuki kawasan ladang, pemanduan tadi ternyata berbaloi. Tidak hairanlah tempat ini selalu penuh dengan pengunjung.

IMG_20170831_211709

Kami bernasib baik kerana mendapat tempat di ruang anjung membolehkan kami menikmati hidangan sambil menikmati pemandangan yang indah dan suasana yang sejuk. Seperti semalam, kek keju strawberi dan teh menjadi pilihan Izza.

IMG_20170831_212723

Dalam perjalanan pulang, kami singgah di ladang lavender. Keadaan hari ini berbeza dari semalam kerana masih belum ramai pengunjung. Bayaran yang dikenakan ialah RM10 untuk dewasa dan RM7 untuk kanak-kanak. Selain dari tempat-tempat yang cantik untuk bergambar, terdapat juga kedai-kedai yang menarik. Di sini Izza membeli jem strawberi dengan harga RM3 sebotol kecil untuk dijadikan cenderamata dan strawberi RM25 untuk 3 kotak besar.

IMG-20170820-WA0075

Kemudiannya kami pulang ke Georgetown dan kembali kepada realiti kehidupan. Percutian yang berbaloi dan paling penting, sangat tenang melihat panorama Cameron Highland.

Pasca Siswazah III

Pembentangan us. Atau proposal defend. Hari ini adalah hari yang ditunggu-tunggu. Selepas dapat kebenaran balik awal dari sekolah, terus ke USM. Sesi Izza bermula jam 3-4 petang. Sempat lagi untuk persiapan.

tmp_27943-IMG-20170807-WA0021-676853471

Di bilik siswa, bertemu dengan KakFa. Sempat berbincang dan siapkan slideshow. Haha.. Tak siap lagi? Macam biasa la. Tapi sempat lagi tidur sementara menunggu slot Izza. Selesai solat zohor, Izza menunggu giliran Izza. Sebelum masuk ke bilik pembentangan, Izza terjumpa dengan KakFa. Wah, dia dah lulus tapi bersyarat perlu buat pembetulan.

Tiba giliran Izza, berdebar juga. 2 orang pensyarah penilai bersama penyelia Izza sudah bersedia. Sebenarnya Izza lagi takut dengan penyelia Izza berbanding dengan penilai tu. Hahaha. Izza pun bentanglah apa yang patut. Sampai ke sesi soaljawab, lebih kepada memberikan pembetulan kepada Izza.

“Ok, please wait outside. We’ll call you after this”

Waktu ini yang paling berdebar.

“Ok Izza, masuk”

Nak nangis pun ada waktu ni. Haha.. Gagal bermaksud Izza perlu tambah satu lagi semester untuk siapkan disertasi atau thesis ini.

“Setelah kami berbincang, tahniah Izza. Anda lulus tetapi pembetulan perlulah dihantar dalam masa 2 minggu”

Alhamdulillah.. hilang segala debaran. Rasa dendam tidak cukup tidur dan stress sudah berbayar. Haha.

Izza, jumpa saya sekejap lagi”, penyelia terus panggil untuk jumpa Izza dan berbincang tentang pembetulan. Tak kisah la pasal pembetulan, janji dah lulus. Hahaha.

Terus keluar dan cari KakFa sebelum pergi makan-makan meraikan kami lulus pembentangan usul.
Kami dah merdeka sebab slot kami pada hari pertama. Kawan-kawan yang lain masih berdebar dan bertungkus lumus. hahaha

tmp_27943-IMG_20170808_030324780500773tmp_11398-IMG_20170808_040432-1690788809tmp_11398-IMG20170807182907115053692

Pasca Ijazah II

Kerja banyak, perkara biasa bagi pelajar pasca ijazah separuh masa. Semalam baru hantar 4 tugasan. Pheww.. Ada lagi satu yang memeningkan kepala. Akibatnya, mereputlah di rumah sendiri melihat adik-beradik berkumpul berbuka puasa di rumah keluarga di Kelantan. Dan diri sendiri menghadap sebungkus nasi kerabu dan sebungkus air tebu dari bazar. Cuti sekolah 2 minggu tidak terasa. Ini pengorbanan. Demi segulung kertas dan sepasang jubah konvokesyen.

Setiap kali menerima pesanan whatsapps dari penyelia, seperti mahu luruh jantung. Haha.. Sebab dia akan bertanyakan perkembangan kertas cadangan dissertasi. Yang mana susah benar nak berkembang tidak seperti Izza. Izza asal dapat tulis satu perenggan, mulalah nak memberi ganjaran kepada diri sendiri. Bayangkanlah satu perenggan dah bagi ganjaran, kalau nak cukup 40 halaman, memang haru biru la.

18740480_10154419284671861_9142025971821527534_n
Ini antara ganjarannya.

Itu belum termasuk setiap kali menghantar tugasan kepada pensyarah. Pasti ada keluar makan dengan kawan-kawan kuliah. Cuma semester ini kurang sedikit sebab semua orang sibuk dengan penyelia masing-masing.

18700082_10154419283551861_6631766175840175833_n
Bumble Dees. Tempat kegemaran Izza.

Tapi setiap semester pasti ada jamuan makan. Alhamdulillah dapat geng yang sekepala. Geng yang berbagi gula-gula dalam kuliah bila mengantuk. Pasti akan rindu nanti. Mereka jugalah menjadi pembakar semangat untuk datang ke kelas dan meneruskan pengajian.  Sebab mahu konvo sama-sama. Dah mula fikir nak cari baju konvo dan mekap konvo. Haha..ini melampau.

Tekanan sambung belajar ini bukan perkara main-main. Izza dah lalui. Ada masanya semuanya seperti tidak kena, di sekolah mahupun belajar. Tapi, yang pasti, perkara begini datang dan pergi. Yang penting kena kuat semangat. Pernah terfikir mahu berhenti. Tapi, itulah namanya dugaan.

Tapi, ada satu trait personaliti dalam diri Izza iaitu degil. Haha.. Agaknya degil itulah yang buat Izza terus degil dan sambung lagi. Hahaha.. moga kedegilan ini bertahan untuk setahun lagi.

Sedar tak sedar, dah hampir tamat semester II. Tinggal peperiksaan sahaja lagi. Tu pun cuma satu subjek. Ada 2 semester lagi sebelum merdeka.

18740615_10154419286711861_6658339095029932603_n
Mereput bersama.

Dan Izza akan pastikan Izza bersenam. Seminggu sekali atau paling malas 2 minggu sekali. Sama ada joging, kelas renang ataupun mendaki bukit. Satu, kononlah untuk jaga badan walaupun makan tak menentu. Kedua, untuk mendapat lingkungan kawan-kawan yang positif untuk mengekalkan kewarasan Izza. Haha. Ini sangat penting. Bayangkanlah kadang-kadang 2, 3 hari tidak bercakap dengan homo sapiens, kadang-kadang terasa diri bercakap dengan cicak. Ok, melampau sangat Izza.. Dan ketiga, untuk otak yang lebih sihat sebab kalau belajar dengan otak yang asyik letih tak bermaya, memang berbeza. Adalah nanti yang tersengguk dalam kuliah. Bila tersedar mula la bertanya “Nadia, kita dah kat mana?” Hahaha..

Bayangkanlah setiap hari Isnin berkejar ke kampus selepas sekolah tamat jam 2.20 petang. Jam 5-7 petang sesi perbincangan dengan penyelia. Jam 8.15 malam bersambung kuliah sehingga jam 10 malam. Selalunya sampai ke rumah apabila jam melewati 11 malam.

Hari rabu lebih sengsara. Sekolah tamat jam 3.10 petang. kelas bermula jam 5 ptg-7 mlm. Biasanya perlu bentang tugasan. Selalu kecut perut setiap hari rabu. Sabarlah.

18620313_1842587656060355_1021133921562407563_n
Geng kami! Kuliah terakhir PMC 501.
18664518_1843391202646667_4895021186175563490_n
Kelas terakhir PMC511.