Kisah cucur

Ada seorang makcik yang meniaga di kantin sekolah. Dia menjual makanan yang bergoreng seperti nuget dan bebola ikan. Setiap kali Izza beli makanan darinya,pasti dia akan selitkan lebih untuk Izza.

Akhir-akhir ini Izza jarang ke gerainya. Konon mahu diet. (haha..jangan percaya) Kurangkan makanan yang telah diproses. Tapi makcik ni suka buat cucur udang atau cucur ikan bilis.

Biasanya Izza dapat percuma je. Izza tanya kenapa makcik suka bagi percuma untuk Izza. Katanya sebab cikgu selalu senyum. haha..

Bila Izza singgah di gerainya, Izza layankan saja makcik tu bercakap. Kadang-kadang pasal anaknya, selalunya pasal karenah murid-mmuridyang membeli di gerainya dan sesekali pasal kerjanya dan kerja Izza.

Pernah dia kata, setiap kali buat cucur, dia tunggu untuk bagi pada 2 orang cikgu. Izza dan seorang lagi cikgu.

Izza sangat-sangat menghargai pemberian dari orang. Apatah lagi dari orang yang kurang berkemampuan dari Izza. Sebab Izza tau pemberian itu adalah seikhlas hati mereka.

Kadang-kadang dalam hari yang tidak indah, perkara kecil sebeginilah yang menceriakan hari Izza.

Kegembiraan adalah pilihan.

IMG_20160229_134237

 

 

TerlioqPastaSandwich

Cari kegembiraan. Walau dalam sekecik-kecik perkara.

Hobi baru sekarang. Food hunting!! Jadi izza nak buat review tempat makan. Tak kira la tempat high class atau kedai tepi jalan. Yang penting, makan. hehe..

Dalam food hunting ni, kadang-kadang makanan yang kita cuba tu sedap. Adakalanya nasib kita kena makanan yang tidak sedap. Apa-apa pun kita mencuba sesuatu yang baru. So just chill ok!

Kalau nak merungut, sekecik-kecik perkara pun boleh jadi masalah besar. Taknak la banyak masalah. Cepat tua. Hehe..

Minggu lepas Izza mencuba TerlioqPastaSandwich. Kedai makan milik anak muda tempatan. Konsepnya adalah makanan barat dengan harga yang berpatutan.

Jika harga sebiji burger di Johnny Rocket sampai RM20-RM40. Lebih berbaloi makan di sini. Walaupun ia bukanlah restoran mewah, tetapi hidangannya tidak mengecewakan.

terlioq
Chicken Sandwich.. Roti bukan roti burger yang biasa. Fries yang rangup. Ayam diperap rempah tersendiri. Harga sandwich RM6. Fries RM3.

Macam mana Izza boleh tahu pasal tempat ni? Kak Farah tag Izza di FB. Tengok-tengok tempat, tak jauh dari tempat kami. Sebetulnya kami pernah lalu pun depan foodcourt ni.

terlioq3
Antara menu yang disediakan. Fries peanut butter? Sounds interesting.

Maklumat lanjut boleh la follow Intagram TerlioqPastaSandwich. Pemiliknya sangat peramah. Walau pun pertama kali jumpa, kami sembang macam kawan. Menariknya tentang individu ini, sewaktu kami sedang makan, kedengaran azan Asar. Beliau terus meletakkan papan tanda “Solat Sebentar” di hadapan kedai dan bersiap-siap ke surau.

“Makan la dulu ye. Saya nak pergi solat. Sekejap je. Kat belakang ni je”

“Jangan risau. Kami tak lari. Kami tak bayar lagi ni”

“Haha.. Takpe. Saya percaya”

terlioq5
Inilah kedainya. Permulaan yang bagus untuk usahawan muda ini. Semoga maju jaya.

Bercerita tentang latar belakangnya, Izza kagum bila dia bertekad berhenti kerja yang sedia ada untuk memulakan perniagaan ini. Semuanya kerana minat. Minatnya kepada makanan. All the best, bro!

Dalam foodcourt yang sama, terdapat satu kedai yang menarik perhatian Izza. Roti Bakar Kacang Phool Penang. Setahu Izza Kacang Pool cuma terdapat di Johor. Jadi ini kali pertama Izza mencuba Roti Bakar dan Kacang Phool.

terlioq4

terlioq6
Kak Farah punya. Izza pun try la. Baru ku tahu ada daging kisar di dalam kuah kacang pool tu.

Dan berdekatan gerai-gerai tersebut ada gerai yang menjual Ais Kacang dan Laici Kang.

Terlioq & Co. Terlioq Pasta Sandwich. Gerai No.25. Kompleks Penjaja Desiran Tanjung, Tanjung Tokong, Pulau Pinang. (Kami guna waze dan cari Kompleks Penjaja Desiran Tanjung)

Waktu Perniagaan:

Isnin-Kamis : 12 tengahari – 9 malam

Jumaat: 3 petang – 9 malam

Sabtu – Ahad : 9 pagi – 9 malam

***update 22 Mac 2016***

Sekali lagi kami ke TerlioqPasta. Dan sekali lagi kami tidak dikecewakan.

IMG20160322193827
Chicken Mushroom Mornay.RM6. Nice..
IMG20160322193822
Spaghetti Bolognise.RM6.. Sedap juga.

 

 

Tabahkah?

Tabahnya Izza..Kedengaran orang menyatakan Izza seorang yang tabah dan kuat semangat. Entahlah. Tak juga. Ada waktu Izza down juga.

ad3

Waktu Izza down, selalunya Izza akan duduk sendiri. Menangis sepuas hati. Biasanya di hadapan Pencipta. Dah penat menangis, Izza bangun dan makan kemudian meneruskan kehidupan. Haha.. Setakat ini ritual itu memang berjaya.

Tetapi!!

Bila kita sedih, kita cenderung untuk berfikir perkara yang lebih teruk dari masalah sendiri. Contohnya meratapi nasib sendiri. Izza cuba elakkan dari berfikir begitu. Alhamdulillah. Sebelum ini, Izza selalu meratapi penceraian Izza. Selalu bertanya kenapa Allah uji aku. Kenapa bukan orang lain. Kenapa orang lain bahagia. Pendosa juga bahagia. Kenapa aku yang harus lalui semua ini. Apa dosa aku. Kenapa Allah pertemukan aku dengan bekas suami dulu kalau dah ini pengakhirannya. Itu antara soalan yang selalu Izza tanyakan.

Tapi bila berhadapan dengan pemergian Adam.. Izza betul-betul redha dan pasrah. Sedih memang sedih.

Allah lebih tahu apa yang Dia tulis untuk Izza dan Adam. Ini adalah kesudahan yang paling elok untuk Adam. Izza pujuk hati sendiri. Ujian ini hanya untuk orang-orang yang terpilih. Banyak hikmah pemergian Adam. Ada yang Izza dah nampak hikmahnya. Tapi Izza pasti ada banyak lagi hikmah yang tersembunyi.

Izza bersyukur diberi peluang menjadi seorang ibu untuk anak syurga. Yang paling Izza suka, Adam dah confirm masuk syurga. Alhamdulillah.

Bila waktu bersedih rindukan Adam, Izza akan bayangkan Adam sedang bergembira di sana. Seperti dalam mimpi Izza. Adam berlari-lari. Pasti ada kawan-kawan yang ramai. Adam suka berkawan. Dengan anak-anak syurga yang lain. Bermain dengan gembira. Mama tak perlu risau. Ingatan Adam pada mama tiada. Sehinggalah waktu Adam akan berjumpa mama kembali, baru Adam akan ingat pada Mama. Kesimpulannya Adam tidak akan menderita rindu pada Mama. Betapa Allah menjaga anak-anak syurga itu.

Bila memikirkan semua itu, Mama akan tenang. Rindu Mama pada Adam akan bertemu penghujungnya. Mama membayangkan saat-saat kita bertemu lagi nanti. Pasti indah.

Itulah pengubat hati mama tatkala terlalu rindukan Adam.

ad2
Hadiah hari lahir yang ke-3. Kini tidak bertuan.

Kadang-kadang Mama terfikir Adam kesakitan menghadapi kematian. Tetapi Mama pasti Allah akan mengasihani anak-anak yang kecil. Waktu kejadian eksiden hari tu pun, Adam terus tak sedarkan diri sewaktu mama keluarkan Adam dari kereta. Anak yang tiada dosa. Pastilah kematiannya dipermudahkan.

Mama terus berfikiran positif. Andai Adam membesar dengan kurang kasih sayang dari Baba, kudrat mama mendidik Adam pasti terbatas. Mama risau andai Adam tergelincir dari landasan kehidupan. Waktu yang paling mama risau adalah waktu remaja Adam nanti. Realiti membesarkan anak seorang diri dalam dunia akhir zaman ini betul-betul menakutkan. Mama seorang guru. Mama tengok betapa akhlak pelajar runtuh akibat penceraian ibubapa. Itulah hikmahnya pemergian Adam sebelum Adam mula menanggung dosa.

Ujian ini..semoga menjadi asbab Allah ampunkan dosa-dosa mama. Mama terlalu ingin bertemu dengan Adam. Mahu bertemu dengan Pencipta dalam keadaan diampunkan dosa-dosa. Dunia ini cuma persinggahan.

Adam Khaliff.. Memories of life and reminder of death and afterlife.

Mimpikan Adam

Sehingga hari ini, 3 kali Mama mimpikan Adam Khaliff. Rindu tak payah cakap la. Tak terluah. Tak tergambar dengan kata-kata.

Kali pertama mama mimpikan Adam adalah sehari selepas Adam tiada. Dalam mimpi tu suasana Adam dan Mama di tepi pantai. Ada ramai orang. Adam berlari sambil ketawa dan mama kejar dari belakang. Perasaan yang sangat gembira. Bila mama sedar dari tidur, mama tersenyum sendiri. Anak mama sedang happy.

Kali kedua mama mimpikan Adam lebih kurang 2 minggu selepas Adam tiada. Dalam mimpi itu, suasananya di rumah Umi Tok dan Abah Tok di Kelantan. Adam turun tangga dan memeluk mama. Tanpa kata. Memeluk erat. Rindu.

Kali ketiga mama mimpikan Adam bila mama dah menyesuaikan diri tanpa Adam dalam kehidupan mama. Mimpi itu seperti sangat familiar. Adam bising bergaduh dengan mama sebab mama suruh Adam gosok gigi sebelum tidur. Memang selalu begitu pun sewaktu Adam ada.

ad

Gadis Palestin

Menyepi seketika. Izza mengelak untuk menulis bila hati tengah marah. Nanti pelbagai perkataan terkeluar kemudian sendiri menyesal. Marah, sebab baru dapat surat saman polis trafik ke atas kereta sendiri. Marah sebab disaman bukan Izza yang pandu. Tetapi bekas suami. Tapi marah pun tak guna. Tenangkan hati. Pergilah bayar saman itu nanti. Minta pada bekas suami pun tak guna. Nanti bertengkar lagi. Cukup dah masing-masing membawa haluan sendiri tanpa mengganggu antara satu sama lain.

Sehari Izza stress dengan saman tu.

Tetapi, satu perkara buruk tak perlu dihitung. Ada banyak lagi perkara yang baik berlaku pada hari tersebut. Izza berjumpa dengan seorang yang hebat.

Sekumpulan pelajar dari UUM datang ke sekolah untuk program kolaborasi dengan Kelab Pencinta Alam. Turut bersama mereka adalah pelajar pertukaran dari Indonesia, Australia, China dan juga Jordan.

ais

Yang menarik perhatian Izza adalah gadis berhijab dari Jordan. Sangat berkeyakinan, cantik dan berpengetahuan tinggi serta peramah. Sempat Izza bersembang dengan dia setelah habis program. Rupanya dia berasal dari Palestine.

Menurutnya, keluarganya berhijrah ke Jordan dan kini memiliki kewarganegaraan Jordan. Kali terakhir dia dan keluarganya pulang ke kampung halaman adalah 4 tahun yang lepas. Dia juga turut menceritakan bahawa wilayah Gaza adalah tempat yang paling terkesan dengan konflik ini. Tiada perhubungan masuk dan keluar dari wilayah itu. Dia juga masih mempunyai saudara mara di Palestine yang menjaga tanah mereka dari dirampas pihak Israel.

Yang mengagumkan Izza, walaupun mereka diperangi Israel habis-habisan tetapi rakyat Palestine mengutamakan 2 perkara dalam hidup mereka. Pertama adalah agama Islam dan kedua adalah pendidikan. Dan dari pemerhatian Izza, dia juga begitu. Melihat kepada pengetahuan dan cara dia membawa diri, gadis ini bukan calang-calang orangnya.

Teringat Izza sewaktu pelarian Syria mula memasuki negara kita, lelaki-lelaki Malaysia mula menyimpan angan dan melawak mahu memperisterikan wanita-wanita Syria. Hmm.. sungguh. Tak layak. Iman mereka terlalu tinggi. Ilmu dan Islam dalam diri mereka melebihi lelaki Malaysia yang lebih tertarik kepada kecantikan dan mengambil kesempatan di atas kesempitan mereka.

Sambil memuji karipap yang dihidangkan kepadanya, kami berkongsi banyak cerita. Betapa rakyat Palestine menantikan seseorang seperti Salahuddin Al-Ayubi untuk membebaskan Palestine. Dan menurutnya, ramai pemuda seperti Salahuddin Al-Ayubi di Palestine sekarang.

Menurutnya lagi, terdapat ramai orang Palestine di seluruh dunia. Seperti dia yang sampai di Malaysia. Dan orang Palestine adalah golongan yang bijak pandai dan bersemangat kental.

ais3
Dari Kiri: Kak Aida, Pelajar Msia, China, Msia, Indonesia, Australia, Jordan, Izza, Msia, Msia, Msia dan China.ais2

Selesai berbicara dengannya, terfikir betapa beruntungnya hidup Izza. Punya kehidupan yang terlalu selesa. Merungut lantaran ujian yang kecil jika dibandingkan dengan mereka. Dan ujian dari Allah bukan menghancurkan kehidupan seorang muslim. Tapi menjadikannya seorang yang lebih kuat.

Dah sembang lama, tapi sampai sekarang tak bertanya nama dia. Haha..