Bumble Dee’s @ 1938 Cafe

Habis saja pembentangan kertas seminar hari tu, terasa lega dapat mengharungi semester 1 program sarjana ni. Baru semester 1. Haha.. Tinggal peperiksaan je lagi satu. Jadi untuk meraikan, Izza dan teman sekuliah, Nadia ke Bumbledee’s 1938 Cafe yang terletak di Rumah Tamu USM. Ini merupakan kali ketiga Izza ke sini. Pernah berbuka puasa di sini. Memang tak mengecewakan setakat ini.

Izza memesan Minute Steak. Steak yang dihidangkan dengan kentang putar. Dan air Lemon Mint.

img-20161225-wa0006
Mashed Potato ada di bawah steak.
img-20161225-wa0007
Lemon Mint yang menyegarkan.

Nadia pula memesan lemonade dan grilled chicken chop with Fried Rice.

img-20161225-wa0004

Pemanis mulut pula, Izza mengambil creme brulee yang tersangat Izza suka. Nadia memesan Lime Cake. Dan semuanya murah berbanding di tempat lain.

img-20161225-wa0008
Potongan Lime Cake. Besar dan murah. Hanya RM5.
img-20161225-wa0003
Creme Brulee Izza. Rupa yang menipu. Sangat sedap.RM5.

Ada satu insiden, pelayan di situ, biasanya dari kalangan pelajar USM juga, tertumpahkan air Izza sewaktu menghantar ke meja kami. Cuak muka dia. “Minta maaf ye, nervous bila datang meja ni”. Aikk, nak marah pun tak sampai hati. Orang dah minta maaf.

img-20161225-wa0001
Makanan yang membahagiakan.

Kami menikmati hidangan kami dengan tenang. Tempat ini juga boleh ditempah untuk majlis perkahwinan ataupun sambutan hari lahir.

Bumble Dee. Untuk mengetahui lebih lanjut.

Izza ke Kota Kinabalu. Hari Kelima.

Hari terakhir kami di negeri Sabah di bawah bayu. Kami keluar dan bertemu kawan kepada Alifah, Marjan. Kami sarapan pagi di Fook Yuen.

34

35
Makanan dan kami berpisah tiada.

Selesai sarapan pagi, kami mendaftar keluar dari Marina Court dan bertamu di rumah Marjan. Kami ke pasar membeli lauk-lauk untuk dimasak di rumah Marjan. Seronok Izza ke pasar. Semua haiwan laut agak murah. Hehe.. penuh bakul kami memborong.

40

Ketam RM10 untuk 3 ekor saiz sederhana, sotong RM6 setengah kg, kekapis atau scallop RM15 sekilo, udang besar RM17 setengah kg, kerang besar RM8 sekilo, ketam RM18 sekilo dan sepotong ikan tenggiri yang sangat besar RM5. Semua segar bugar.

39
Di pasar bersama Marjan.

Di rumah Marjan, kami memasak beramai-ramai. Kecoh dapur. Resepi memandai sendiri Google.

37
Kari ikan tenggiri, ketam nipah berlada, ketam laut masak telur masin, udang buttermilk, kerang rebus, sotong sayur campur dan kekapis (scallops).

38

36
Persahabatan yang tak terduga. Selamat berkenalan semua.

Petangnya kami bertolak ke lapangan terbang. Sedihnya percutian kali ini akan berakhir. Belum berpisah dah mula rindu. Persahabatan yang tidk diduga, rasa macam dah kenal lama. Harap boleh bercuti lagi beramai-ramai.

41

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Izza ke Kota Kinabalu. Hari Keempat.

Hari terakhir sebelum meninggalkan Gunung Kinabalu. Hati terasa sayu. Seperti cintaku tertinggal di situ. Eh? Hmm.. tapi betul-betul sedih. Ingatkan Izza seorang je yang terasa begitu. Rupanya yang lain juga sama.

1
Selamat tinggal Gunung Kinabalu

Perjalanan diteruskan ke Kota Kinabalu. Dalam perjalanan, John bercerita tentang asal-usul nama Gunung Kinabalu. Ceritanya tentang seorang perempuan yang bernama Kina dari China, yang datang ke Sabah. Kemudian suaminya meninggal dunia. Kina mendaki ke atas gunung membawa hati yang lara. Menurut kepercayaan, tempat tinggi adalah paling dekat dengan roh suaminya. Kina kemudiannya meninggal dunia di situ dan mayatnya dibawa turun oleh ahli keluarganya. Menurut John lagi, kubur Kina ada terdapat di kaki gunung Kinabalu sehingga hari ini. Kalau John tipu, bermaksud Izza pun menipu la. haha..

25-1
Gambar yang berharga bagi Izza.

Kami singgah di Rumah Terbalik. Mungkin menarik bagi orang lain, tapi bagi kami biasa-biasa saja. Dan sempat Izza menegur pelancong dari Semenanjung. Dia dan kumpulannya baru hendak ke Kundasang setelah bercuti di Kota Kinabalu. Kami pula sebaliknya.

22
Lupa dah nama dia. Haikal? Hafiz? Entah. Haha..
23
Kalau dah sampai ke sini, haruslah bergambar di sini.
24
Anda cuma boleh bergambar di luar rumah sahaja.

Sampai di Kota Kinabalu, kami ke Pasar Tamu Jalan Gaya. Rupanya kuih cincin di sini lagi murah berbanding di Kundasang. Banyak yang menarik untuk dibeli di sini. Tapi Izza tak berniat nak membeli-belah pun. Sebab selalunya barangan kraftangan akan berhabuk di rumah. Izza beli magnet peti ais dan kuih cincin kegemaran.

25
Pegang orang punya.
26
Antara kedai yang Izza rasa menarik. Madu dijual begitu, terkejut Izza.

Setelah meronda pasar, perjalanan diteruskan lagi ke Muzium Negeri Sabah. Izza sangat suka muzium, banyak benda baru boleh dipelajari. Tetapi memandangkan sudah penat, tak larat nak baca semua. Dalam kawasan muzium juga terdapat perkampungan kebudayaan yang menempatkan rumah-rumah tradisional mengikut suku kaum di Sabah ini.

27
Anda boleh bergambar di dalam muzium.
29
Di tangga rumah tradisional.

Kami makan tengahari di kafe berdekatan muzium.

28
Nasi dengan ayam butter yang sedap.

Dan destinasi terakhir sebelum John meninggalkan kami di Kota Kinabalu, kami singgah di Menara Jam Atkinson dan satu K.K Cafe View iaitu sebuah kafe di atas bukit di mana kami dapat melihat seluruh bandar Kota Kinabalu.

31
Menara jam Atkinson.
32
Di K.K Cafe
30
Pemandangan dari K.K Cafe.

Kemudian John menghantar kami ke Marina Court, apartment yang akan menjadi kediaman kami untuk malam terakhir di sini.

Dan Izza sangat terharu apabila Ned, kawan sewaktu di matrik dulu dan sekarang bertugas di Keningau datang berjumpa Izza. Kami keluar makan malam di kedai makanan laut di Jalan Todak.

33
Ned, terima kasih sebab datang jumpa Izza. Dan belanja Izza.hehe..

Dan kali pertama Izza mencuba latok, sejenis rumpai laut.

seafood-nite
Udang butter.
Latok.
Ikan bakar.
Sotong telur masin. Sangat sedap.

seafood-nite1

seafood-nite2

Berakhirlah hari yang menyeronokkan. Esok dah nak balik ke Semenanjung.

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Izza ke Kundasang, Sabah. Hari Ketiga.

Pagi yang sangat sejuk. Rasa taknak keluar dari selimut. Tapi ada yang lebih penting untuk dilakukan.

2
Petang semalam waktu kami sampai, gunung ini tidak kelihatan ditutup awan tebal. Pagi ini, kami berpeluang menikmati pemandangan ini, terasa bertuah sangat.

Kagum dengan keindahan Gunung Kinabalu yang tersergam hebat di hadapan kami. Izza tak pernah bayangkan dapat melihat gunung ini di hadapan mata. Kami bersarapan di D’Olundus.

Kami ke Poring Hot Springs & Nature Reserve. Kami meminta satu bilik kolam air panas untuk kami berlima. Harganya ialah RM15 untuk 1 jam.  Bilik yang dilengkapi dengan bilik air dan terasing dari tempat mandi awam sangatlah selesa. Perancangan untuk mandi-manda di kolam air panas Izza tangguhkan dahulu sebab ada yang lebih menarik dari itu.

3
Bersedia?

Canopy walk dalam kawasan itu lebih menggoda Izza. Memandangkan yang lain ingin terus mandi, hanya Izza dan Jaja mendaki bukit untuk ke canopy walk tersebut. Di hadapan kami ialah sekumpulan lelaki dari Kuala Lumpur.

4
Laluan menuju ke canopy walk.
5
Gayat? Haruslah. Nak nangis pun ada. Haha.. Takut tapi teruja.
6
Bila merantau, Izza ni memang peramah terlebih. Hehe.. Bersama penjaga jambatan.
7
Keindahan alam yang tak mampu dijelaskan dengan kata-kata.

Tercungap-cungap juga untuk sampai ke tempat yang dituju. Tapi tetap bersemangat. Tak sia-sia hasil ke gym dan brisk walk selama ini. Haha.. Saat yang paling gembira bila kumpulan lelaki tersebut melaungkan kepada kami ” Dah sampai dah, sikit je lagi”.Haha..

Ini pengalaman pertama Izza dengan canopy walk. Ok, gayat. Tapi seronok. U can feel the adrenaline rush in your body. Pemandangan hutan menambahkan rasa kagum Izza dengan kekuasaan Ilahi.

Perjalanan mendaki bukit ialah 550m dan menuruni bukit ialah 450m. Panjang jambatan ialah 175m dengan tinggi 43m dari tanah. Terdapat 5 jambatan yang disambung dengan 4 platform. Dan kami menggunakan 55 minit untuk mendaki naik, melalui jambatan dan turun bukit. Rekod yang bagus untuk kali pertama.

8
Dengan salah seorang dari kumpulan lelaki dari Kuala Lumpur.

Apa-apa pun, bangga dengan diri sendiri dan Jaja. Hehe.. Teruskan mencabar kemampuan diri.*menepuk bahu sendiri*

9
Kami berjaya!! Canopy walk, checked!

Kemudian kami menyertai Kak Aliya, Alifah dan Kak Ayu yang dah lama berendam di kolam air panas. Sejam berendam air panas. Yang bagusnya ada pilihan air panas dan air suam.

10
Muka-muka kami di hadapan bilik kolam air panas tertutup.
11
Selesai bermandi-manda, dapat pula minum air kelapa. Indahnya hidup ini.

Masa untuk makan, dan makanan tengahari kami sangat sedap. Mungkin juga sebab lapar. Sebab tu semua rasa sedap. Haha..

13
Kalau macam ni, jangan kacau. Harimau lapar.
14
Ikan masak tiga rasa, sayur campur, kepak ayam goreng dan ikan bakar. Sangat sedap. Terima kasih John bawa kami ke tempat ini.

Dalam perjalanan pulang, John memberitahu kami bahawa ada bunga Rafflesia sedang kembang. Terus kami teruja. Walaupun kami perlu bayar RM20 seorang kepada penduduk kampung yang menemui dan menjaga bunga tersebut.

12
Bunga Rafflesia yang sudah hampir layu. Tapi sekurang-kurangnya kami masih berpeluang melihat sendiri. Pengalaman yang tak ternilai dengan wang ringgit.
15
Bersama pelancong dari Italy yang menumpang kami.

Masa untuk kembali ke D’Olundus. Dari jam 2.10 hingga 4 petang Izza tidur kepenatan. Ruginya, datang jauh-jauh tapi tidur je. Sepatutnya jam 4 petang kami akan ke kaki bukit. Tapi John menangguhkan kerana hujan dan jalan licin untuk ke sana. Jam 5 petang barulah kami ke kaki bukit Gunung Kinabalu.17

Hujan masih turun rintik-rintik menambahkan kesejukan kami. Tetapi itu tidak menghalang kami untuk terus menikmati keindahan ini. Sayangnya kami tak dapat masuk ke taman negara kerana kaunter telah pun tutup.
Kami bergambar dalam hujan. haha.. Sempat kami menegur seorang lelaki dari Filipina. Menurutnya, dia dan kumpulannya akan mula mendaki esok hari.

18
Sejuk!!
Pocho dari Vietnam. Kenangan melintas jalan meredah hujan dengan Kak Farah.
16
Paling kanan,itulah pendaki dari Filipina.

Hari mulai gelap. Kami singgah di Restoren Puteri Nabalu. Menurut John, restoren ini kepunyaan Bernard Giluk Dompok, menteri di Jabatan Perdana Menteri. Yang menarik di sini adalah pilihan kek dan juga steamboat. Terdapat juga hidangan buffet tapi kami memilih steamboat sesuai dengan cuaca sejuk di luar. Hidangan steamboat kami pada hari itu ialah RM 110 untuk 5 orang.

 

19
Di hadapan Restoran Puteri Nabalu.
20
Steamboat kami.

Malam terakhir kami di Kundasang diisi dengan sesi makan kek dan bercerita di D’Olundus. Izza rasa rumah kami paling bising di situ. Haha.. Bila nak tidur, tiba-tiba bekalan eletrik terputus. Terjerit kawan kami dari dalam bilik air. Hahaha.. Macam-macam la. Rupanya, air juga terputus bekalan bila elektrik tiada.

21

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Izza ke Kundasang, Sabah. Hari Kedua.

Di luar lapangan terbang, John sudah menanti kami. John adalah pemandu kami yang diatur oleh Alifah. Izza sangat berterima kasih pada Alifah sebab dia yang aturkan semua percutian ini. Harap boleh bercuti bersama-sama lagi.

img-20161028-wa0001

Dari lapangan terbang Kota Kinabalu, kami terus ke Kundasang. Perjalanan mengambil masa 2 jam. Kami berhenti di Jambatan Tamparuli yang merentasi Sungai Tuaran. John memberhentikan van memberikan kami peluang menikmati pemandangan dari atas jambatan Tamparuli.

3 4 5

Perjalanan diteruskan lagi ke tempat penginapan kami iaitu D’Olundus View Lodge di Pekan Kundasang. Penginapan yang sangat strategik, kerana di hadapan hotel kami adalah deretan kedai yang menjual bermacam-macam hasil keluaran Kundasang. Restoran dan kedai makan juga senang didapati. Kami makan tengahari di ┬áRestoran Puncak homestay, di tepi D’Olundus. Walaupun servisnya agak lambat, tapi makanannya sangat sedap.

img20161028140154
Tempat penginapan kami untuk 2 malam. Kami sangat berpuas hati.
img20161028130541
Muka-muka kelaparan.
img-20161029-wa0097
Sebab terlalu lapar, cuma ini gambar yang sempat.

Selesai makan, bersolat dan tiada masa untuk rehat, destinasi pertama kami ialah Desa Cattle Dairy Farm. Jaraknya 6km dari D’Olundus. Sejukkk.. Kami tiba pada waktu yang tepat, mereka sedang memerah susu lembu. Sangat teratur proses memerah susu. Seronok melihat lembu beratur menunggu giliran. Kami juga sempat menikmati aiskrim yoghurt, susu dan yoghurt. Aiskrim yoghurt sangat sedap! Perkara yang wajib dilakukan di sini adalah bergambar dan bergambar dan bergambar. Setiap sudut adalah sangat sesuai untuk Instagram anda. Opss! Walaupun tak sampai 24 jam berkenalan dengan mereka, tetapi kegilaan masing-masing sudah terserlah. haha..

img-20161028-wa0055

img-20161028-wa0154
Mereka patut ambil Izza sebagai duta tempat ni. Haha
img-20161029-wa0097m
Wajib bergambar berlatarbelakangkan batu ini.

Hari diteruskan lagi, kami singgah di Kundasang War Memorial. Cantik sangat!!Tempat ini dibangunkan pada 1962 sebagai tanda peringatan kepada banduan British dan Australia yang mati disebabkan kelaparan dan sakit begitu juga orang tempatan yang mati pada era pendudukan Jepun pada perang dunia kedua.  Begitulah sedikit sebanyak yang Izza dapat tahu tentang tempat ini. Tempat ini dibahagikan kepada beberapa bahagian yang menempatkan taman-taman yang berlainan yang sangat cantik. Bayaran masuk adalah RM5.

img_20161028_173731
Life knocked me down several times but I still get up. Stronger than before.
img-20161028-wa0175
Poster CD album Backstreetboys. Haha..
img20161028170943
Jangan lupa bersiaran bersama saya, Izza dalam rancangan Nona di TV3. Hahaha..

John menghantar kami ke D’Olundus. Jam menunjukkan 6.00 petang tetapi keadaan sudah gelap. Kami berjalan kaki ke deretan kedai di hadapan D’Olundus. Sempat lagi makan durian di sini.Banyak sayur-sayur segar dijual di sini. Izza membeli cendawan dan kuih cincin yang popular di Sabah ini.

img-20161028-wa0022
Kebetulan terjumpa durian.
img-20161028-wa0026
Antara hasil Kundasang yang dijual.
img20161028184108
Makan malam di restoren D’Olundus.

Satu peristiwa yang Izza takleh lupa sampai hari ni adalah peristiwa rama-rama terbang masuk dalam pinggan wantan mee Kak Ayu. Dah la sebelum tu terjerit-jerit tudung masuk dalam pinggan kena kuah. Hahaha.. ( tengah taip ni pun Izza dok gelak sorang-sorang. Serius rindu!)

Dah balik ke bilik pun, malam belum lagi berakhir. Sampai orang D’Olundus pun pening melayan kami. Mula-mula minta tilam lebih, lepas tu minta betulkan pintu yang rosak. Lepas tu ajak minum kopi. Eh, tak.. takk. Gurau je. Hehee.. Malam berakhir dengan sesi pillow talk dengan Kak Aliya dan Kak Ayu sampai ke tengah malam.

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.