Izza ke Cameron Highland

Hujung minggu kali ini terisi dengan bahagia, lengkap dan sempurna. Dimulakan dengan memandu ke Cameron Highland, ini pengalaman pertama Izza memandu sendiri ke sini. Bertemankan Zura dan muzik, memang hilang segala tekanan kerja dan belajar.

Sampai di Cameron Highland, kami menginap di Big Red Hotel. Caj semalaman RM130 tanpa deposit. Puas hati sebab hotel baru yang lengkap dengan keperluan asas seperti meja solek dan mandian panas. Penting tu.haha..

Tempat pertama kami tuju ialah matlamat utama Izza ke Cameron. Minum teh sambil menikmati pemandangan ladang teh. Ladang teh Bharat menjadi pilihan kami.

tmp_23647-IMG_20170831_204748127708072

Destinasi seterusnya kami ke Healthy Strawberry Farm yang terletak berdekatan dengan Rumah Persekutuan. Ladang strawberi di mana kami boleh petik sendiri. Teruja Izza mengambil gambar buah strawberi yang segar dan besar di pokok-pokok. Kami juga membeli coklat cair untuk dimakan dengan strawberi. Izza sangat sukakan rasa strawberi yang masam manis dimakan bersama coklat yang manis dan lemak.

tmp_32047-IMG_20170831_205115370265390

Tips untuk membeli strawberi: Kalau untuk dibawa balik, jangan beli yang terlalu masak ranum. Nanti cepat rosak. Jangan simpan di dalam plastik tertutup. Dan beli dalam perjalanan pulang.

Kemudian kami ke Pasar Malam. Sebelum ini tapak pasar malam di Brinchang. Tetapi sekarang pasar malam telah dipindahkan ke Jalan Golden Hill, Sungai Ruil. Pasar malam yang lebih tersusun dan tiada lagi kesesakan lalulintas. Walaupun tertarik untuk membeli jagung dan ubi manis, tetapi entah kenapa tak beli pun. Cuma kaktus yang menjadi pilihan. 7 pokok kaktus yang comel-comel dengan harga RM10.

Pulang ke bilik hotel, kami keluar kembali untuk makan malam. Cuaca mula terasa sejuk. Sedap juga steamboat di kedai makan bersebelahan hotel kami. Kalau tidak silap, nama kedai tersebut Kerisek Emas.

IMG_20170831_213215

Mengikut perancangan, kami mahu berjalan-jalan di sekitar pekan di situ dan mencari kambing bakar. Tetapi memandangkan perut pun sudah kenyang dan cuaca semakin sejuk kerana hujan, kami pulang ke hotel. Di bilik hotel, kami menikmati strawberri coklat sambil mengecas kembali tenaga untuk hari esok.

IMG_20170831_210219

Keesokan harinya, selesai mendaftar keluar dari hotel, kami ke Sungai Palas BOH yang terkenal dan menjadi tempat penggambaran filem Ombak Rindu lakonan Maya Karin sebagai Izza dan Aaron Aziz sebagai Encik Hariz. Laluan ke sana agak mencabar terutama sekali apabila berselisih dengan kereta yang datang dari arah berlawanan. Tetapi, sebaik sahaja memasuki kawasan ladang, pemanduan tadi ternyata berbaloi. Tidak hairanlah tempat ini selalu penuh dengan pengunjung.

IMG_20170831_211709

Kami bernasib baik kerana mendapat tempat di ruang anjung membolehkan kami menikmati hidangan sambil menikmati pemandangan yang indah dan suasana yang sejuk. Seperti semalam, kek keju strawberi dan teh menjadi pilihan Izza.

IMG_20170831_212723

Dalam perjalanan pulang, kami singgah di ladang lavender. Keadaan hari ini berbeza dari semalam kerana masih belum ramai pengunjung. Bayaran yang dikenakan ialah RM10 untuk dewasa dan RM7 untuk kanak-kanak. Selain dari tempat-tempat yang cantik untuk bergambar, terdapat juga kedai-kedai yang menarik. Di sini Izza membeli jem strawberi dengan harga RM3 sebotol kecil untuk dijadikan cenderamata dan strawberi RM25 untuk 3 kotak besar.

IMG-20170820-WA0075

Kemudiannya kami pulang ke Georgetown dan kembali kepada realiti kehidupan. Percutian yang berbaloi dan paling penting, sangat tenang melihat panorama Cameron Highland.

Izza ke Singapura.

Januari yang lalu Izza ke Singapura. Kali ini melancong bersama teman-teman kuliah sarjana. Dari Pulau Pinang, kami menaiki pesawat AirAsia ke Johor Bharu dan menginap di sana. Kami menginap di hotel M-Suites.

IMG_20170126_165356

Kami makan tengahari di Restoren Yellow Stop.

IMG20170126135022

Di Johor Bharu, kami ke Johor Premium Outlet. Haruslah ke sana apabila dah sampai di Johor ni. Beli atau tidak, itu persoalan yang kedua.

IMG-20170126-WA0005

Untuk ke Singapura, kami mengambil Uber dari hotel ke Kompleks CIQ untuk pemeriksaan Imegresen Malaysia. Di sana anda boleh menaiki mana-mana bas yang ada di situ untuk menyeberangi Tambak Johor ke Woodlands dengan bayaran RM2. Di Woodlands pula anda perlu melalui pemeriksaan imegresen Singapura. Urusan tukar duit boleh dibuat di Kompleks CIQ.

Di Woodlands, anda boleh menaiki bas bernombor 170 untuk ke Stesen MRT Keranji. Kenapa? Sebab dari situ anda boleh ke mana-mana dalam Singapura menggunakan MRT. Contohnya, hari pertama kami ke Marina Bay.

IMG-20170128-WA0157

Kami sampai di sana waktu senja. Cuma sempat menikmati sekejap sahaja pemandangan waktu siang.

IMG-20170128-WA0230
Gambar wajib mestilah berlatarbelakangkan Merlion ini.
IMG-20170128-WA0161
Marina Bay Sand.

IMG-20170128-WA0238 IMG-20170128-WA0196

Makin Izza melancong, baru Izza sedar,Izza lebih sukakan pemandangan semulajadi berbanding dengan bandar-bandar besar yang pesat membangun dan dipenuhi kemajuan. Tapi bagus juga ke sini, mengenal tempat. Sekurang-kurangnya pernah sampai ke sini.

Walaupun tempoh yang singkat, sempat Izza mempelajari budaya orang Singapura yang sangat berdisiplin.

IMG-20170128-WA0212 IMG-20170128-WA0148

Hajat ke Mustafa Center tidak kesampaian kerana kesuntukan waktu dan semua pun telah keletihan.

Kami pulang ke Johor Bharu. Esok kami akan kembali lagi untuk ke Universal Studio, Singapura.

 

Izza ke Pulau Perhentian

Langit yang biru dengan gumpalan-gumpalan awan memutih, deruan bot membelah lautan menghasilkan ombak yang kadang-kadang memercik ke muka. Dan Izza tenggelam dalam fikiran yang jauh menerawang. Cantik, terlalu indah. Tiada perkataan untuk menggambarkan keindahan Pulau Perhentian.

IMG20170324105321
Che Ah, Izza dan Pat.
Di Jeti Kuala Besut.

Percutian kali ini Izza ke Besut, Terengganu untuk ke Pulau Perhentian. Dan kelainan kali ini, pakej percutian kami adalah di kampung nelayan Pulau Perhentian Kecil. Jadi, dapatlah izza merasa kehidupan tinggal di kampung nelayan selama 3 hari 2 malam. Sungguh mendamaikan dan menenangkan. Pengangkutan yang ada hanyalah bot dan motosikal.

IMG20170324142148

Setibanya kami di pulau tersebut, setelah memandu dari Kota Bharu dan menaiki bot, kami bersiar-siar di sekitar kampung tersebut. Banyak rumah penginapan disediakan. Dan merupakan ekonomi penggerak pulau tersebut.

IMG20170324143413
Menunggu program seterusnya selepas makan tengahari.
IMG20170324143336
Pemandangan dari buaian. Tenang.
IMG20170325095153
Menunggu giliran untuk naik bot.

Selesai makan tengahari, kami dibawa menaiki bot untuk ke Pulau Perhentian Besar untuk bermandi-manda bermain air di pantai. Sempat juga snorkelling di sini. Pengalaman menarik Izza, sewaktu melihat kumpulan ikan berenang di depan Izza, Izza menghulur tangan mahu menyentuh ikan tersebut. Digigitnya tangan Izza. Mungkin disangka jari Izza ni roti. haha.. terjerit Izza di situ sebab terkejut. Tu pun tak boleh menjerit kuat sebab peralatan snorkelling masih di mulut.

IMG20170324172247

IMG-20170327-WA0024

Petangnya kami kembali ke penginapan dan makan malam.Waktu malam adalah masa untuk bersantai, anak muda melepak bermain gitar setelah seharian bekerja. Pelancong-pelancong seperti kami juga bersiar-siar atau berehat di bilik.

Keesokan harinya, tibalah acara yang ditunggu-tunggu. Snorkelling. Sekali lagi kami menaiki bot ke tempat-tempat snorkelling. Pertama ke Turtle Beach. Tak banyak yang dapat kami lihat di situ. Lebih kepada membiasakan diri untuk snorkelling. Kemudian kami dibawa ke Coral Bay.

Pengalaman snorkelling di sini cukup menarik. Kumpulan-kumpulan ikan pelbagai warna, bentuk dan saiz berenang di sekeliling. Lagi seronok melihat ikan-ikan berebut roti yang diberikan oleh pelancong-pelancong lain.
Kami dipanggil naik ke bot oleh Dini, pemandu bot kami untuk hari itu. Destinasi seterusnya ialah Turtle Point. Nasib menyebelahi kami, sampai sahaja di situ, ada penyu timbul ke permukaan untuk menyedut udara. Wahh, teruja Izza memerhatikan penyu tersebut. Menurut Dini, tersebut diberi nama Rafael. Ada lagi Mikael, yang lebih besar. Tapi tidak kelihatan pada hari itu. Dan ada seekor lagi penyu yang sangat besar. Tetapi cuma mempunyai 3 kaki. Tapi sejak tahun ini, penyu itu tidak kelihatan lagi. Hmm..

IMG-20170327-WA0050
Hanya kepala Rafael yang timbul di permukaan air.

Kami turun untuk snorkelling. Dapat diperhatikan penyu mencari makan di dasar laut. Dini menyelam ke dasar laut untuk mengambil gambar Rafael. Kagum melihat kemahiran Dini menyelam. Rupanya laut itu dalam, kelihatan cetek pada Izza yang cuma snorkelling di permukaan air. Haha..

IMG-20170327-WA0040
Sejak bertemu Rafael, terus Izza rasa nak jadi aktivis alam sekitar.

Menurut Dini, penyelam hanya boleh mendekati penyu-penyu tersebut dan tidak boleh menyentuhnya. Perbuatan menyentuh penyu itu akan mengganggu penyu tersebut dan menjadikannya penyu liar dan sukar didekati lagi.

IMG-20170327-WA0039
Pemandangan di dasar laut. Pelbagai jenis ikan yang Izza nampak.

Destinasi seterusnya Shark Point. Hanya yang bernasib baik dapat melihat jerung melintas di depan mata. Tapi bukan rezeki Izza hari itu. Jadi, tak dapat la nak bertemu jerung. Jerung di sini cumalah spesies yang kecil dan makan ikan lain. Tapi bila sebut jerung, kecut perut juga la sewaktu snorkelling di situ.

Walaupun tak dapat tengok jerung, namun kekecewaan itu terubat sebab Izza dapat tengok cuttlefish. Sebab Adam Khaliff suka sangat cuttlefish. Ulang tengok National Geographic pasal cuttlefish sampai puluh-puluh kali pun takpe.

IMG-20170327-WA0038
Tu Izza la tu.

Destinasi terakhir kami ke Lata Air Berani, di mana terdapat punca air bawah tanah yang mengalir dan dijadikan tempat bermandi-manda dengan menadah air yang keluar. Fuh, sangat menyegarkan setelah seharian bermandikan air laut. Sejuk.

IMG-20170327-WA0018
Kami ingatkan air terjun, rupanya cuma air dari mata air.

Kami pulang ke penginapan untuk makan tengahari. Jam 3.30 petang kami akan berjumpa Dini sekali lagi untuk pergi mendaki bukit untuk menyaksikan panorama Pulau Perhentian dari tempat yang lebih tinggi.

IMG-20170327-WA0102
Dini, Izza dan Che Ah.

Mencabar juga laluan pendakian kami. Laluan yang berpasir membuatkan pendaki mudah tergelincir. Mujur penah mendaki Bukit Bendera 2 kali sebelum ini (walau hanya separuh bukit), taklah semput sangat.

IMG20170325161806
Antara laluan pendakian kami.

Sesampainya di atas, Izza sangat kagum dengan pemandangan Pulau Perhentian. Terlalu indah.

IMG-20170327-WA0053

IMG-20170327-WA0055

Kemudian kami turun dari bukit dan ke Jeti Coral Bay untuk melihat pemandangan matahari terbenam.

IMG20170325163021
Tak boleh buka mata. Sebab matahari terik. Kulit dah gelap tapi pengalaman yang Izza dapat jauh lebih bermakna.

IMG20170325163611

IMG20170325185044
Pemandangan matahari terbenam di Pulau Perhentian.

Sepanjang perjalanan ini, rasa kagum kepada Sang Pencipta membuak-buak. Bersyukur diberi peluang melihat kebesaran ciptaanNya.

IMG-20170327-WA0075

IMG20170325175802

IMG20170325180949

Dini menjemput kami di Jeti Coral Bay dan kami pulang ke penginapan. Agenda seterusnya ialah BBQ. Sambil menunggu makanan masak, sempat Izza bersembang dengan keluarga empunya tempat penginapan kami. Haha.. punyalah ramah. Inilah perbezaan percutian Izza kali ini. Sebab boleh beramah mesra dengan orang kampung.

IMG-20170327-WA0074
Muka-muka kelaparan.
IMG-20170327-WA0088
BBQ.
IMG20170325200454
Makan malam berbumbungkan langit bertemankan hembusan bayu.

Selesai makan malam, kami membersihkan diri dan tidur. Dua hari kami tidur awal, sebab terlalu penat dengan aktiviti. Esok harinya, selesai bersarapan nasi lemak yang sedap, kami menaiki bot untuk tanah besar dan seterusnya memandu pulang ke Pulau Pinang. Selamat tinggal Pulau Perhentian. Perhentian yang menyenangkan untuk kali ini. Moga bertemu lagi. Moga keindahan itu akan terus kekal.

IMG20170325164040
Moga keindahan ini terus kekal. Jauh dari ketamakan tangan-tangan manusia.

 

Airmata biru di Pulau Sembilan

Kali ini Izza menyertai Ce Ah, kawan sekelas Izza sewaktu di MRSM dulu bercuti ke Pulau Sembilan. Pada mulanya Izza hanya ingin bertandang ke rumah Ce Ah di Teluk Intan. Tapi malangnya Ce Ah perlu kerja. Tapi dia ajak Izza ikut sama ke Pulau Sembilan hari lain. Terus saja Izza bersetuju sebab memang Izza bosan di rumah menunggu sesi persekolahan bermula.

Hari Sabtu Izza memandu ke Teluk Intan dan bermalam di rumah Ce Ah. Hari Ahad jam 6.45 pagi kami berenam memandu ke Jeti Sungai Burung, Bagan Datoh. Sebelum itu kami bersarapan di pekan Bagan Datoh. Untuk ke jeti, kami berjalan melalui kawasan perkampungan nelayan Cina. Satu pengalaman yang baru bagi Izza. Jam 8.30 pagi kami menaiki bot di jeti berbekalkan jaket keselamatan membuatkan Izza sangat teruja.

IMG-20170102-WA0066

FB_IMG_1483328271028
Di jeti sebelum menaiki bot.
FB_IMG_1483328186095
Kami sudah sampai!.
Sangat teruja.
IMG20170101091347
Sampai di pulau, kami diberikan 3 khemah yang siap terpasang. Izza berkongsi khemah dengan Ce Ah.

Seterusnya adalah aktiviti bebas, kami mengambil peluang bergambar dan bermandi manda di tepi pantai. Mandi sampai pedih muka kerana terkena air garam dan sinar matahari terik. Perasaan yang tenang melihat ombak memukul pantai, langit yang cerah dan burung helang berterbangan di dada langit.

IMG20170101100251

IMG-20170101-WA0021
Panas terik tidak dihiraukan. Yang penting pengalaman. Apalah sangat jika nak dibandingkan dengan sunburn nanti. Balik nanti la baru nak bising. Haha..

Jam 11.45 pagi kami makan tengahari. Semua lauk yang disediakan oleh pihak agensi ialah makanan laut.

IMG20170101115037

Semua arahan diberikan dalam bahasa Cina memandangkan majoriti adalah kaum Cina. Tetapi, pekerja yang bertugas akan menghampiri kumpulan kami terlebih dahulu menyampaikan maklumat dan jadual program.

Seterusnya aktiviti bebas lagi. Memandangkan air belum pasang untuk kami pergi snorkelling, kami cuma berehat di tepi pantai menyaksikan orang bermain buaian dan bola tampar pantai. Sempat Izza terlena di kerusi tersebut.

IMG-20170102-WA0158

Jam 2 petang kami dijamu lagi dengan minum petang. Awalnya minum petang. Bubur kacang, cucur udang dan buah tembikai.

Kami sempat bermain di pantai. Yang menariknya, di pulau yang sama, satu bahagian tempat kami mandi tadi airnya sejuk. Di bahagian yang bersebelahan dengannya, suhu airnya agak panas dan batu-batu karang tumbuh. Terdapat banyak gamat dan ikan-ikan di celahan batu.

IMG20170101132332

IMG-20170102-WA0056
Sea cucumber. Timun laut? Gamat?

Selesai makan jam 3 petang, kami dibahagikan mengikut kumpulan dan menaiki bot berasingan menuju ke kawasan snorkelling. Kali pertama Izza snorkelling waktu tingkatan 4 dahulu di Pulau Perhentian. Itu pun di tepi pantai. Kali ini berbekalkan jaket keselamatan dan peralatan snokelling, Izza antara yang turun ke dalam air paling awal. Haha.. konon berani. Bila masuk dalam air baru terasa panik sementara nak menyesuaikan diri. Sempat juga tertelan air masin. Haha..

IMG20170101151123
Muka pucat. Ini bukan percutian diva.

Malangnya dek kerana rabun, Izza tak nampak pun dalam air. Jadi Izza lebih selesa mengapungkan diri dan bermain air. Itu pun tidak berani pergi jauh dari bot. Haha.. Dan Izza antara yang terakhir menaiki bot, itu pun setelah dipanggil.

IMG-20170102-WA0037
Indah.

Perjalanan bot diteruskan ke pulau lain. Pelik juga apabila pemandu bot mengeluarkan satu plastik besar berisi roti. Rupa-rupanya terdapat seekor babi hutan tinggal di pulau tersebut. Sangat jinak. Terus sahaja dia mendapatkan roti yang dibawa. Menurut kepercayaan kaum Cina, sesiapa yang menyentuhnya akan mendapat tuah. Pelik kenapa ada seekor babi di pulau itu. Menurut sumber, babi tersebut berenang ke pulau itu.

“Ini tahun baru, you dapat tengok ini babi hutan, you dapat banyak luck nanti.”

“Oh ye ke? Ini tahun apa?”

Tahun ayam. Tengok, ada seekor ayam jantan tepi babi tu. Awal-awal tahun you sudah tengok. Memang banyak luck nanti

Haha.. Izza pun layan ketawa sekali. Tak berani turun pun dari bot. Hehe.. Hanya memerhati dari jauh.

Balik ke pulau kami, Izza sekali lagi menikmati makanan yang masih tersedia seorang diri. Nikmatnya makan menghadap laut sambil memerhatikan bot-bot yang datang dan pergi.

IMG20170101162020
Pemandangan waktu itu. RIndu.
Mungkin Izza akan ulangi lagi percutian ini.
Mungkin juga solo.

Selesai makan, Izza membersihkan diri dan solat di dalam khemah. Selepas itu berehat sebentar sebelum dipanggil lagi untuk makan malam jam 6 petang. Menunya steamboat makanan laut. Kegemaran Izza. Haha..Habislah azam diet tahun 2017.

FB_IMG_1483328198912
Kami!
IMG20170101180125
Sangat menggoda.

IMG20170101180604

Kumpulan kami ditempatkan dengan satu keluarga dari Kuala Lumpur. Sebenarnya cuma kumpulan kami yang Melayu. Selebihnya ialah Cina. Namun kami tidak berasa kekok untuk berbual. Ramai yang menegur dan beramah mesra dengan kami.

IMG20170101190955
Senja di pulau.

Selesai steamboat, kami berehat di tepi pantai. Tapi tak lama, selepas maghrib kami ke khemah dan berehat. Sebenarnya tidur. Sampai ke malam. Bunyi mercun membuatkan kami terjaga. Tetapi kerana keletihan,kami sambung tidur lagi. Kami terlepas menu tengah malam iaitu bubur makanan laut.

Jam 11. 45 malam, Izza dan Ce Ah turun ke pantai. Mencari matlamat utama kami sampai ke pantai ini iaitu untuk melihat cahaya biru plankton di gigi air.

5
Sumber : Blogspot
3
Sumber : Blogspot

Pantai tidak sunyi. Ada kumpulan di sana sini turut mencari plankton. Memang teruja sampai kami terjerit-jerit setiap kali ternampak cahaya biru.

Menurut pekerja di situ, plankton biasanya lebih banyak jam 3 pagi. Tetapi kamera telefon tidak dapat merakam cahaya biru tersebut. Sama seperti kelip-kelip di Kuala Selangor. Tetapi pekerja tersebut memberi tips supaya mengambil gambar menggunakan aplikasi camera 360.

2
Sumber : Blogspot

Kami naik ke khemah. Izza belum solat Isyak. Kemudian sambung tidur mengharapkan untuk bangun lagi jam 3 pagi. Sempat lagi mengunyah kudapan sebelum tidur.

Jam 3 pagi kami bangun. “Ce Ah, kita nak turun ke pantai lagi ke ni?”

“Tak payah la Izza, tadi kita dah tengok. Sama je macam tadi”. Hahaha.. Sambung tidur sampai ke pagi.

Keesokan harinya, kami bangun pagi, bersarapan dan menaiki bot kembali ke daratan. Baru sedar kulit dah jadi hitam terbakar dek sinaran matahari. Haha..

FB_IMG_1483328173400
Waktu untuk pulang.
Tak puas rasanya meluangkan masa di sini.
Tenang. Jauh dari hiruk-pikuk kota.
IMG20170102100941
Singgah di kedai untuk bersarapan pagi. Menu Izza pagi itu, roti canai dan Milo ais.

Kami kembali ke Teluk Intan dan Izza meneruskan perjalanan balik ke Georgetown.

IMG20170101132021
Ada rezeki, datang lagi.

IMG20170102083330

Izza ke Kota Kinabalu. Hari Kelima.

Hari terakhir kami di negeri Sabah di bawah bayu. Kami keluar dan bertemu kawan kepada Alifah, Marjan. Kami sarapan pagi di Fook Yuen.

34

35
Makanan dan kami berpisah tiada.

Selesai sarapan pagi, kami mendaftar keluar dari Marina Court dan bertamu di rumah Marjan. Kami ke pasar membeli lauk-lauk untuk dimasak di rumah Marjan. Seronok Izza ke pasar. Semua haiwan laut agak murah. Hehe.. penuh bakul kami memborong.

40

Ketam RM10 untuk 3 ekor saiz sederhana, sotong RM6 setengah kg, kekapis atau scallop RM15 sekilo, udang besar RM17 setengah kg, kerang besar RM8 sekilo, ketam RM18 sekilo dan sepotong ikan tenggiri yang sangat besar RM5. Semua segar bugar.

39
Di pasar bersama Marjan.

Di rumah Marjan, kami memasak beramai-ramai. Kecoh dapur. Resepi memandai sendiri Google.

37
Kari ikan tenggiri, ketam nipah berlada, ketam laut masak telur masin, udang buttermilk, kerang rebus, sotong sayur campur dan kekapis (scallops).

38

36
Persahabatan yang tak terduga. Selamat berkenalan semua.

Petangnya kami bertolak ke lapangan terbang. Sedihnya percutian kali ini akan berakhir. Belum berpisah dah mula rindu. Persahabatan yang tidk diduga, rasa macam dah kenal lama. Harap boleh bercuti lagi beramai-ramai.

41

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Izza ke Kota Kinabalu. Hari Keempat.

Hari terakhir sebelum meninggalkan Gunung Kinabalu. Hati terasa sayu. Seperti cintaku tertinggal di situ. Eh? Hmm.. tapi betul-betul sedih. Ingatkan Izza seorang je yang terasa begitu. Rupanya yang lain juga sama.

1
Selamat tinggal Gunung Kinabalu

Perjalanan diteruskan ke Kota Kinabalu. Dalam perjalanan, John bercerita tentang asal-usul nama Gunung Kinabalu. Ceritanya tentang seorang perempuan yang bernama Kina dari China, yang datang ke Sabah. Kemudian suaminya meninggal dunia. Kina mendaki ke atas gunung membawa hati yang lara. Menurut kepercayaan, tempat tinggi adalah paling dekat dengan roh suaminya. Kina kemudiannya meninggal dunia di situ dan mayatnya dibawa turun oleh ahli keluarganya. Menurut John lagi, kubur Kina ada terdapat di kaki gunung Kinabalu sehingga hari ini. Kalau John tipu, bermaksud Izza pun menipu la. haha..

25-1
Gambar yang berharga bagi Izza.

Kami singgah di Rumah Terbalik. Mungkin menarik bagi orang lain, tapi bagi kami biasa-biasa saja. Dan sempat Izza menegur pelancong dari Semenanjung. Dia dan kumpulannya baru hendak ke Kundasang setelah bercuti di Kota Kinabalu. Kami pula sebaliknya.

22
Lupa dah nama dia. Haikal? Hafiz? Entah. Haha..
23
Kalau dah sampai ke sini, haruslah bergambar di sini.
24
Anda cuma boleh bergambar di luar rumah sahaja.

Sampai di Kota Kinabalu, kami ke Pasar Tamu Jalan Gaya. Rupanya kuih cincin di sini lagi murah berbanding di Kundasang. Banyak yang menarik untuk dibeli di sini. Tapi Izza tak berniat nak membeli-belah pun. Sebab selalunya barangan kraftangan akan berhabuk di rumah. Izza beli magnet peti ais dan kuih cincin kegemaran.

25
Pegang orang punya.
26
Antara kedai yang Izza rasa menarik. Madu dijual begitu, terkejut Izza.

Setelah meronda pasar, perjalanan diteruskan lagi ke Muzium Negeri Sabah. Izza sangat suka muzium, banyak benda baru boleh dipelajari. Tetapi memandangkan sudah penat, tak larat nak baca semua. Dalam kawasan muzium juga terdapat perkampungan kebudayaan yang menempatkan rumah-rumah tradisional mengikut suku kaum di Sabah ini.

27
Anda boleh bergambar di dalam muzium.
29
Di tangga rumah tradisional.

Kami makan tengahari di kafe berdekatan muzium.

28
Nasi dengan ayam butter yang sedap.

Dan destinasi terakhir sebelum John meninggalkan kami di Kota Kinabalu, kami singgah di Menara Jam Atkinson dan satu K.K Cafe View iaitu sebuah kafe di atas bukit di mana kami dapat melihat seluruh bandar Kota Kinabalu.

31
Menara jam Atkinson.
32
Di K.K Cafe
30
Pemandangan dari K.K Cafe.

Kemudian John menghantar kami ke Marina Court, apartment yang akan menjadi kediaman kami untuk malam terakhir di sini.

Dan Izza sangat terharu apabila Ned, kawan sewaktu di matrik dulu dan sekarang bertugas di Keningau datang berjumpa Izza. Kami keluar makan malam di kedai makanan laut di Jalan Todak.

33
Ned, terima kasih sebab datang jumpa Izza. Dan belanja Izza.hehe..

Dan kali pertama Izza mencuba latok, sejenis rumpai laut.

seafood-nite
Udang butter.
Latok.
Ikan bakar.
Sotong telur masin. Sangat sedap.

seafood-nite1

seafood-nite2

Berakhirlah hari yang menyeronokkan. Esok dah nak balik ke Semenanjung.

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Izza ke Kundasang, Sabah. Hari Ketiga.

Pagi yang sangat sejuk. Rasa taknak keluar dari selimut. Tapi ada yang lebih penting untuk dilakukan.

2
Petang semalam waktu kami sampai, gunung ini tidak kelihatan ditutup awan tebal. Pagi ini, kami berpeluang menikmati pemandangan ini, terasa bertuah sangat.

Kagum dengan keindahan Gunung Kinabalu yang tersergam hebat di hadapan kami. Izza tak pernah bayangkan dapat melihat gunung ini di hadapan mata. Kami bersarapan di D’Olundus.

Kami ke Poring Hot Springs & Nature Reserve. Kami meminta satu bilik kolam air panas untuk kami berlima. Harganya ialah RM15 untuk 1 jam.  Bilik yang dilengkapi dengan bilik air dan terasing dari tempat mandi awam sangatlah selesa. Perancangan untuk mandi-manda di kolam air panas Izza tangguhkan dahulu sebab ada yang lebih menarik dari itu.

3
Bersedia?

Canopy walk dalam kawasan itu lebih menggoda Izza. Memandangkan yang lain ingin terus mandi, hanya Izza dan Jaja mendaki bukit untuk ke canopy walk tersebut. Di hadapan kami ialah sekumpulan lelaki dari Kuala Lumpur.

4
Laluan menuju ke canopy walk.
5
Gayat? Haruslah. Nak nangis pun ada. Haha.. Takut tapi teruja.
6
Bila merantau, Izza ni memang peramah terlebih. Hehe.. Bersama penjaga jambatan.
7
Keindahan alam yang tak mampu dijelaskan dengan kata-kata.

Tercungap-cungap juga untuk sampai ke tempat yang dituju. Tapi tetap bersemangat. Tak sia-sia hasil ke gym dan brisk walk selama ini. Haha.. Saat yang paling gembira bila kumpulan lelaki tersebut melaungkan kepada kami ” Dah sampai dah, sikit je lagi”.Haha..

Ini pengalaman pertama Izza dengan canopy walk. Ok, gayat. Tapi seronok. U can feel the adrenaline rush in your body. Pemandangan hutan menambahkan rasa kagum Izza dengan kekuasaan Ilahi.

Perjalanan mendaki bukit ialah 550m dan menuruni bukit ialah 450m. Panjang jambatan ialah 175m dengan tinggi 43m dari tanah. Terdapat 5 jambatan yang disambung dengan 4 platform. Dan kami menggunakan 55 minit untuk mendaki naik, melalui jambatan dan turun bukit. Rekod yang bagus untuk kali pertama.

8
Dengan salah seorang dari kumpulan lelaki dari Kuala Lumpur.

Apa-apa pun, bangga dengan diri sendiri dan Jaja. Hehe.. Teruskan mencabar kemampuan diri.*menepuk bahu sendiri*

9
Kami berjaya!! Canopy walk, checked!

Kemudian kami menyertai Kak Aliya, Alifah dan Kak Ayu yang dah lama berendam di kolam air panas. Sejam berendam air panas. Yang bagusnya ada pilihan air panas dan air suam.

10
Muka-muka kami di hadapan bilik kolam air panas tertutup.
11
Selesai bermandi-manda, dapat pula minum air kelapa. Indahnya hidup ini.

Masa untuk makan, dan makanan tengahari kami sangat sedap. Mungkin juga sebab lapar. Sebab tu semua rasa sedap. Haha..

13
Kalau macam ni, jangan kacau. Harimau lapar.
14
Ikan masak tiga rasa, sayur campur, kepak ayam goreng dan ikan bakar. Sangat sedap. Terima kasih John bawa kami ke tempat ini.

Dalam perjalanan pulang, John memberitahu kami bahawa ada bunga Rafflesia sedang kembang. Terus kami teruja. Walaupun kami perlu bayar RM20 seorang kepada penduduk kampung yang menemui dan menjaga bunga tersebut.

12
Bunga Rafflesia yang sudah hampir layu. Tapi sekurang-kurangnya kami masih berpeluang melihat sendiri. Pengalaman yang tak ternilai dengan wang ringgit.
15
Bersama pelancong dari Italy yang menumpang kami.

Masa untuk kembali ke D’Olundus. Dari jam 2.10 hingga 4 petang Izza tidur kepenatan. Ruginya, datang jauh-jauh tapi tidur je. Sepatutnya jam 4 petang kami akan ke kaki bukit. Tapi John menangguhkan kerana hujan dan jalan licin untuk ke sana. Jam 5 petang barulah kami ke kaki bukit Gunung Kinabalu.17

Hujan masih turun rintik-rintik menambahkan kesejukan kami. Tetapi itu tidak menghalang kami untuk terus menikmati keindahan ini. Sayangnya kami tak dapat masuk ke taman negara kerana kaunter telah pun tutup.
Kami bergambar dalam hujan. haha.. Sempat kami menegur seorang lelaki dari Filipina. Menurutnya, dia dan kumpulannya akan mula mendaki esok hari.

18
Sejuk!!
Pocho dari Vietnam. Kenangan melintas jalan meredah hujan dengan Kak Farah.
16
Paling kanan,itulah pendaki dari Filipina.

Hari mulai gelap. Kami singgah di Restoren Puteri Nabalu. Menurut John, restoren ini kepunyaan Bernard Giluk Dompok, menteri di Jabatan Perdana Menteri. Yang menarik di sini adalah pilihan kek dan juga steamboat. Terdapat juga hidangan buffet tapi kami memilih steamboat sesuai dengan cuaca sejuk di luar. Hidangan steamboat kami pada hari itu ialah RM 110 untuk 5 orang.

 

19
Di hadapan Restoran Puteri Nabalu.
20
Steamboat kami.

Malam terakhir kami di Kundasang diisi dengan sesi makan kek dan bercerita di D’Olundus. Izza rasa rumah kami paling bising di situ. Haha.. Bila nak tidur, tiba-tiba bekalan eletrik terputus. Terjerit kawan kami dari dalam bilik air. Hahaha.. Macam-macam la. Rupanya, air juga terputus bekalan bila elektrik tiada.

21

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Izza ke Kundasang, Sabah. Hari Kedua.

Di luar lapangan terbang, John sudah menanti kami. John adalah pemandu kami yang diatur oleh Alifah. Izza sangat berterima kasih pada Alifah sebab dia yang aturkan semua percutian ini. Harap boleh bercuti bersama-sama lagi.

img-20161028-wa0001

Dari lapangan terbang Kota Kinabalu, kami terus ke Kundasang. Perjalanan mengambil masa 2 jam. Kami berhenti di Jambatan Tamparuli yang merentasi Sungai Tuaran. John memberhentikan van memberikan kami peluang menikmati pemandangan dari atas jambatan Tamparuli.

3 4 5

Perjalanan diteruskan lagi ke tempat penginapan kami iaitu D’Olundus View Lodge di Pekan Kundasang. Penginapan yang sangat strategik, kerana di hadapan hotel kami adalah deretan kedai yang menjual bermacam-macam hasil keluaran Kundasang. Restoran dan kedai makan juga senang didapati. Kami makan tengahari di  Restoran Puncak homestay, di tepi D’Olundus. Walaupun servisnya agak lambat, tapi makanannya sangat sedap.

img20161028140154
Tempat penginapan kami untuk 2 malam. Kami sangat berpuas hati.
img20161028130541
Muka-muka kelaparan.
img-20161029-wa0097
Sebab terlalu lapar, cuma ini gambar yang sempat.

Selesai makan, bersolat dan tiada masa untuk rehat, destinasi pertama kami ialah Desa Cattle Dairy Farm. Jaraknya 6km dari D’Olundus. Sejukkk.. Kami tiba pada waktu yang tepat, mereka sedang memerah susu lembu. Sangat teratur proses memerah susu. Seronok melihat lembu beratur menunggu giliran. Kami juga sempat menikmati aiskrim yoghurt, susu dan yoghurt. Aiskrim yoghurt sangat sedap! Perkara yang wajib dilakukan di sini adalah bergambar dan bergambar dan bergambar. Setiap sudut adalah sangat sesuai untuk Instagram anda. Opss! Walaupun tak sampai 24 jam berkenalan dengan mereka, tetapi kegilaan masing-masing sudah terserlah. haha..

img-20161028-wa0055

img-20161028-wa0154
Mereka patut ambil Izza sebagai duta tempat ni. Haha
img-20161029-wa0097m
Wajib bergambar berlatarbelakangkan batu ini.

Hari diteruskan lagi, kami singgah di Kundasang War Memorial. Cantik sangat!!Tempat ini dibangunkan pada 1962 sebagai tanda peringatan kepada banduan British dan Australia yang mati disebabkan kelaparan dan sakit begitu juga orang tempatan yang mati pada era pendudukan Jepun pada perang dunia kedua.  Begitulah sedikit sebanyak yang Izza dapat tahu tentang tempat ini. Tempat ini dibahagikan kepada beberapa bahagian yang menempatkan taman-taman yang berlainan yang sangat cantik. Bayaran masuk adalah RM5.

img_20161028_173731
Life knocked me down several times but I still get up. Stronger than before.
img-20161028-wa0175
Poster CD album Backstreetboys. Haha..
img20161028170943
Jangan lupa bersiaran bersama saya, Izza dalam rancangan Nona di TV3. Hahaha..

John menghantar kami ke D’Olundus. Jam menunjukkan 6.00 petang tetapi keadaan sudah gelap. Kami berjalan kaki ke deretan kedai di hadapan D’Olundus. Sempat lagi makan durian di sini.Banyak sayur-sayur segar dijual di sini. Izza membeli cendawan dan kuih cincin yang popular di Sabah ini.

img-20161028-wa0022
Kebetulan terjumpa durian.
img-20161028-wa0026
Antara hasil Kundasang yang dijual.
img20161028184108
Makan malam di restoren D’Olundus.

Satu peristiwa yang Izza takleh lupa sampai hari ni adalah peristiwa rama-rama terbang masuk dalam pinggan wantan mee Kak Ayu. Dah la sebelum tu terjerit-jerit tudung masuk dalam pinggan kena kuah. Hahaha.. ( tengah taip ni pun Izza dok gelak sorang-sorang. Serius rindu!)

Dah balik ke bilik pun, malam belum lagi berakhir. Sampai orang D’Olundus pun pening melayan kami. Mula-mula minta tilam lebih, lepas tu minta betulkan pintu yang rosak. Lepas tu ajak minum kopi. Eh, tak.. takk. Gurau je. Hehee.. Malam berakhir dengan sesi pillow talk dengan Kak Aliya dan Kak Ayu sampai ke tengah malam.

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Izza ke Kundasang, Sabah. Hari Pertama.

Banyak yang Izza nak tulis kali ini. 28-31 Oktober 2016 Izza ke Sabah. Kemudian balik ke Penang untuk 39 jam. Kemudian ke Korea pula dari 2-9 November. Balik dari Korea terus mengadap kerja sekolah dan tugasan masters yang menimbun.

Hari ini baru sempat pergi gym, baru sempat beli barang dapur untuk isi stok peti sejuk. Kalau peti sejuk kosong, mulalah makan merapu tak terjaga.

Abaikan semua tu. Macam mana Izza boleh ke Sabah? Bukan dalam perancangan sebenarnya. Tiada dalam senarai tempat yang Izza ingin pergi.

Raya Aidilfitri baru-baru ini, Jaja datang ke rumah. Macam mana boleh kenal Jaja, itu lagi panjang kisahnya. Jaja bagitahu dia akan ke Sabah dengan kawan-kawan dia. Dan Izza, tanpa mengenali mereka, terus tanya Jaja mungkin Izza boleh ikut sekali. Tak Izza duga, jawapan ya dari Jaja. 3 hari selepas itu Izza terus beli tiket ke Sabah. Izza ingatkan perancangan ke Korea mungkin tak jadi. Sudahlah waktu tu belum sambung pengajian masters. Tak dapat lagi jadual kelas masters. Memang betul-betul memperjudikan nasib. Tengok-tengok minggu Izza nak ke Sabah tu jatuh dalam cuti semester. Wohooo!!

Bermulalah hari perjalanan ke Sabah. Pagi ke sekolah Izza dah bawa bagasi bersama-sama. Bunyi saja loceng yang terakhir, terus Izza panggil Uber untuk ke lapangan terbang. Jam 5 petang terbang ke KLIA, kemudian menaiki ERL ke KL Sentral. Bertemu untuk pertama kalinya dengan Kak Ayu, kawan Jaja yang juga salah seorang yang akan ke Sabah nanti.Haha.. ini memang kerja gila. Ingat lagi, jumpa depan McD KL Sentral. Dia dari Negeri Sembilan. Kemudian kami naik train ke stesen Angkasapuri dan Jaja jemput kami di situ. Makan malam sebelum ke rumah Jaja.

DI rumah Jaja, tidur tak sampai 3 jam. Jam 3.30 pagi kami ke KLIA. Di KLIA bertemu pula Alifah dan Kak Aliya. Perkenalan jam 3 pagi siapa nak mesra? Haha.. Hai hai macam tu je la. Cuak juga rasa. Macam mana nak menghabiskan masa 4 hari dengan orang-orang asing ini. Teruskan berfikiran positif. ( Baca sampai habis macam mananya gilanya Izza bercuti dengan mereka ini. Saat menulis ini pun terasa rindu pada mereka).

Penerbangan jam 6.30 pagi dan sampai jam 9.00 pagi di Kota Kinabalu. Memang tidur je la di dalam pesawat. Bila dah sampai, masalah paling besar bagi Izza adalah untuk ambil bagasi dari tempat penyimpanan bagasi. Bangun dari tempat duduk, seorang lelaki memberi laluan untuk Izza keluar. Terus Izza minta tolong dia ambilkan bagasi “Sir, can you please help me?” Sambil menunjukkan tempat bagasi. “Oh, sure”. Selepas bagasi bertukar tangan, terus Izza berlalu pergi selepas mengucapkan terima kasih. Tanpa menoleh ke belakang. Sebab lelaki yang tolong Izza tadi adalah Razif Hashim, pengacara The Best in The World. Hahahha..

14733128_1164171530286580_2825831603068993536_n1
Dia yang tolong Izza angkat beg hari tu.
Pic: IG dia

Pedulikan Razif. Yang penting.. Sabah, kami dah sampai!!!

Kundasang Hari Pertama. Kundasang Hari Kedua. Kundasang Hari Ketiga. Kota Kinabalu Hari Keempat. Kota Kinabalu Hari Kelima.

Ho Chi Minh. Hari Keempat.

Catatan hari terakhir di bandaraya Ho Chi Minh, Vietnam. Lama betul draf entry ini tersimpan. Tetapi Izza perlu menyiapkan entry ini sebelum melancong ke tempat seterusnya.

IMG20160601100755
Muka baru bangun tidur. Menikmati roti canai seperti semalam.

Seusai sarapan, kami bersiar-siar menikmati suasana bandar ini buat kali terakhir sebelum berangkat pulang.

viet

Kami disapa oleh sekumpulan mahasiswa yang sedang melakukan tugasan kerja kursus mereka. Tugasan mereka adalah menemuramah orang asing. Kami dengan senang hatinya sudi untuk ditemuramah. Tapi sukar juga memandangkan mereka tidak fasih langsung untuk berbahasa Inggeris. Rasanya lebih senang berkomunikasi dengan peniaga di pasar Benh Thanh.

viet2
DI taman berdekatan pasar Benh Thanh.
2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}18
Menikmati jus buah.

Seterusnya kami pulang ke hotel, mendaftar keluar dan menikmati makan tengahari di Restoran Kampung Melayu.

viet3

Entah kenapa Izza set dalam kepala Izza, penerbangan kami jam 11.50 malam. Rupanya jam 11.50 malam adalah waktu kami tiba di KLIA. Waktu kami berlepas adalah jam 9.30 malam. Nasib baiklah Izza sedar awal setelah memeriksa tiket penerbangan. Kalut juga kami dibuatnya. Mujur masih awal. Segera kami pulang ke hotel mengambil beg-beg kami dan berjalan menuju ke stesen bas Benh Thanh.

PicsArt_06-08-04.48.04
Selamat tinggal Ho Chi Minh. Boleh tanda dalam peta dah yang Izza dah sampai ke sini.
Perhentian bas yang siap dilabel dengan nombor bas.
Izza bergambar bersama orang tempatan yang sempat Izza berbual.

Di stesen bas, kami menunggu bas 109 sampai. Sempat Izza menegur mat saleh yang turut menunggu bas. Baru nak beramah mesra, bas dia dah sampai. Ishh.. kalau tak boleh dah selfie bersama. Kecewa. Haha..

Di dalam bas Izza ditegur oleh seorang perempuan tempatan bersama anaknya. Dia juga dalam perjalanan menuju ke lapangan terbang. Walaupun ada kekangan bahasa di situ, tapi apa yang Izza faham adalah dia ke Ho Chi Minh kerana anaknya demam selama 16 hari. Di Ho Chi Minh ada hospital yang bagus dari tempat asalnya yang jarak 500km dari Ho Chi Minh. Rupanya anaknya perempuan. Izza ingatkan anak dia lelaki. Opps..

Sementara menunggu waktu berlepas, kami makan malam yang ringkas di Burger King. Yang lawaknya, kami mengira baki duit dong kami yang tinggal. Menu pula ditulis menggunakan dollar. Terkial-kial kami menggunakan telefon untuk mengira duit. Sampaikan jurujual berkata “Dont worry,u have enough money to buy these. And u can add other food too”. Hahaha..terima kasih kerana memahami. Memanglah Burger King Vietnam tiada sijil halal. Jadi kami memesan 2 set cheesesticks dan 2 set fish stick. Sambil menikmati panorama kapal terbang mendarat dan berlepas juga melodrama di hati kerana perjalanan kali ini sudah hampir di penghujung. Entah bila akan berpeluang kembara seperti ini lagi dengan sahabat yang sekepala seperti K.Farah.

PicsArt_06-08-02.39.48
Kiri atas: Cheesesticks
Kanan atas: Fish sticks adalah fish fillet yang dibaluti rumpai laut dan dilapisi dengan breadcrumbs. yummy.. menepati selera kami.

Akhirnya kami hanya membawa pulang 40 000 dong (RM7). Haha.. pandai sungguh kami membeli-belah kan. Usah tanya berapa banyak kami berbelanja. Huhu.. Berdebar juga sebelum boarding sebab beg kami terlebih berat yang dibenarkan.

Tulisan ini dinukilkan sewaktu kami bergelandangan di KLIA. Menunggu hari siang sebelum pulang ke pangkuan keluarga.

IMG20160602011446 Lupakan saja tilam empuk di hotel semalam.Hari ini cuma ada lantai yang keras. haha..
Lupakan saja tilam empuk di hotel semalam.Hari ini cuma ada lantai yang keras dilapisi karpet busuk. Berbantalkan beg sendiri.haha..Yang pasti,ini momen yang tidak akan dilupakan.

Ini adalah kali pertama Izza bermalam di KLIA2. Penerbangan tiba jam 11.50 malam. Seusai solat di surau jam 1 pagi, kami mencari tempat untuk tidur. Banyak tempat dan ramai orang tidur di sekitar itu. Izza dan K.Farah menyertai mereka. Rata-rata tidak sedar dan tidak kisah pun dengan kehadiran kami. Jam 2 pagi hingga 5 pagi memang Izza lena diulit mimpi. Sedar-sedar dah ada seorang remaja lelaki India turut lena di tepi beg Izza. Nasib baik sedar diri ini bergelandangan di sini. Kalau tak, jadi drama dah Izza terjerit di situ.Haha..

Kami ke surau.Solat subuh dan bersarapan nasi lemak KFC bersama secawan kopi. Makan tak pernah tak berselera.

IMG20160602063521

Kemudian, Izza dan K.Farah berpisah menuju ke destinasi masing-masing. K.Farah menaiki penerbangan ke Pulau Pinang dan Izza pula ke Bandar Tasik Selatan menaiki KLIA transit.

IMG20160602073035
Bila di tempat orang, tak kekok untuk bertanyakan tempat dan arah. Tapi bila di negara sendiri, terus hilang keyakinan. Sindrom apakah?

Hari pertama. Hari kedua. Hari ketiga. Hari keempat.