Ho Chi Minh. Hari Ketiga.

Hari ketiga kami di negara orang dimulai dengan bersarapan di Restoren Musa Kariem. Kami memesan 2 biji roti canai 30 000 dong (RM5.40) sebiji, milo ais 25 000 dong dan nescafe ais 25 000 dong (RM4.50). Sarapan roti canai untuk 2 orang dah berharga RM20. Huhu..

IMG20160531093004
Muka baru bangun tidur ke? Terlebih tidur atau tak cukup tidur. Yang pasti roti canai sarapan kami sangat sedap.

Hari ini kami hanya berjalan kaki di sekitar ini. Kami tidak berani menaiki teksi di sini kerana banyak dikatakan teksi tipu.

Kerana kami berjalan kaki, kami bebas untuk singgah di mana-mana kedai. Dan izza bertemu dengan seorang pekedai yang tahu berbahasa Kelantan. Terkejut Izza. Nampak sangat ramai orang Kelantan ke sini. Kami ke Saigon Square tetapi tidak membeli apa-apa. Di sini kebetulan Izza bertemu sahabat lama. Chiew Ting!! Kami terpisah di UPSI 7 tahun yang lalu dan baru hari ini bertemu kembali.

IMG20160531113908
Chiew Ting!!

Kami ke Taka Plaza. Di sini Izza membeli 3 pasang kasut dan K.Farah 2 pasang kasut. Kemudian mula termenung memikirkan duit yang semakin susut. Haha.. Kalau Dah Perempuan..

IMG_20160627_003306
Di hadapan Taka Plaza dan Saigon Square.
IMG20160531122044
Selekeh betul. Baju dan seluar dibeli dari pasar malam Benh Thanh. Kalau di Malaysia, takkan keluar rumah dengan pakaian macam ni. Tapi di sini, Izza kan pelancong. Bukan ada orang kenal pun. Haha..

Kami menjamu selera di Saigon Halal Restoran. Restoran di tingkat dua ini pelik bagi Izza. Di bawahnya adalah kedai kain. Kami memilih nasi putih 30 000 dong (RM5.50) untuk 2 pinggan, ikan masam manis 85 000 dong(RM 15.50), kailan sos tiram 140 000 dong(RM25) untuk 2 orang dan teh o ais 60 000 dong (RM11) untuk 2 gelas. Keseluruhan makan tengahari kami berharga 315 000 dong (RM57)

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}14
Sedap. Antara hidangan yang sedap sepanjang kami berada di Vietnam. Muka macam tu sebab memikirkan duit yang banyak habis. Haha..

Kemurungan mula terasa. Risaukan barangan yang telah dibeli nanti terlebih muatan. Risau duit dah banyak habis. Yang kelakarnya kami sampai catu makanan. Kononnye la.haha.. Sebolehnya kami mahu mengelak dari menggunakan mesin ATM dan pengurup wang atas faktor keselamatan.

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}16
Bergambar dengan penjual beg di pasar Benh Thanh.  Berusaha dia mencari beg yang Izza mahukan, tapi apakan daya memang tiada.
Izza di hadapan Xavier Hotel.

Kami pulang ke hotel setelah berjalan kaki bersiar-siar di sekitar bandar Ho Chi Minh. Seterusnya kami pulang ke hotel untuk berehat. Menjelang malam kami keluar lagi untuk makan malam. Kali ini di Kampung Melayu Halal Restoran. Kami memesan set nasi ayam BBQ yang termasuk ayam BBQ, sup ayam, nasi ayam dan kailan dengan sos tiram. Harga yang tertera di papan menu ialah 199 000 dong (RM36), tetapi sewaktu membayar harganya adalah 169 150 (RM31). Ehh? Haha.. rezeki kami.

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}17
Set nasi ayam BBQ di Restoran Kampung Melayu Halal Restoran.

Selepas makan malam, kami mengunjungi lagi pasar malam Benh Thanh. Ini adalah malam terakhir kami di sini. Jadi inilah peluang terakhir untuk membeli-belah sebelum pulang.

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}15
Peniaga tudung yang sangat penyabar dengan karenah kami.
David, peniaga beg yang sangat peramah.

Sedang asyik memilih tudung sambil mengomel kepada penjual tudung tu, Izza tanpa sengaja terpijak kaki peniaga yang berbaju biru berbelang tu. Haha.. itulah, kalau membeli-belah terus lupa diri sampai terpijak kaki penjual.

“Kakak dah marah. Sampai pijak kaki saya. Dah murah dah tu kak. Tak boleh murah lagi“. Hahahaha.. Maaf ler.Tak sengaja.

Gambar di sebelah kanan namanya David. 2 biji beg Izza beli dari dia. Memang seronok la dia tengok Izza singgah di kedai dia sampai 2 malam berturut-turut. Sampai dah kenal dah.

IMG20160531214137
Baru malam ini kelihatan penjual kopi yang muslim Jadi, kami beli dari dia la. Lihat, semua pembeli adalah pelancong dari Malaysia.

Dan untuk kali terakhir, kami minum kopi di bandar ini sebelum pulang. Serius, kopi Vietnam memang akan dirindui.

Hari pertama. Hari kedua. Hari ketiga. Hari keempat.

 

Ho Chi Minh. Hari Pertama.

Percutian ke Ho Chi Minh kali ini terasa unik bagi Izza. Inilah kali pertama Izza ke luar negara bersama Kak Farah dan hanya kami berdua sahaja. Dan kami menyusun sendiri perjalanan kami ini tanpa menggunakan khidmat pakej.

IMG20160529060757
Bila 2 orang ni bergabung, banyak la kerja gila mereka ni. Hehe..

Keluarga Izza sudah mengunjungi bandar ini pada tahun 2013. Malangnya Izza tak dapat ikut serta kerana Adam baru berusia 3 bulan.

Beberapa hari sebelum berlepas ke sana, debaran makin terasa. Teruja, seronok dan risau. Tambahan pula media massa memaparkan kejadian-kejadian buruk yang berlaku kepada rakyat Malaysia ke sana. Namun,hati bertekad mahu pergi. Segalanya disandarkan kepada Allah.

Jam 5 pagi,suami K.Farah menghantar kami ke Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang. Walaupun izza hanya tidur 2 jam sebelum itu untuk habiskan menanda kertas ujian pelajar. Mahu bercuti,itulah motivasi paling besar dalam diri.haha.. Kami solat subuh dan berlepas ke KLIA2 jam 6.50 pagi. Setibanya di KLIA2,kami bersarapan di Marry Brown.

Sementara menanti penerbangan kami,kami sempat berkenalan dengan rombongan dari Kuala Lipis yang juga mahu ke Vietnam.

v1
Mula dah.. Cik Izza terlebih peramah sampai boleh bergambar beramai-ramai.

Teruja,sangat teruja. Ini merupakan kali kedua K.Farah ke sana. Dan kali pertama bagi Izza.

Jam 11 pagi kami berlepas ke Tan Son Nhat International Airport, Ho Chi Minh. Setibanya di sana kami menaiki bas bernombor 109 berwarna kuning iaitu bas shuttle dari lapangan terbang ke Benh Thanh Market dengan bayaran 20 000 dong (RM3.60). Sangat selesa. Terdapat satu lagi bas bernombor 152 untuk ke Benh Thanh Market dengan hanya 10 000 dong (RM1.80). Tetapi bas tersebut biasanya sesak dengan orang tempatan.

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}
Pemandangan di hadapan Benh Thanh Market.
Di dalam bas yang sangat selesa.
Kami berselfie di hadapan pasar.

Sebelum itu kami sempat membeli simkad di lapangan terbang. Telco Mobifone berharga 140 000 dong (RM25) untuk data internet tanpa had selama seminggu.

Setibanya kami di Benh Thanh Market,kami berjalan ke hotel yang jaraknya 180m.

Hotel pilihan kami adalah Xavier Hotel. Selesa dan bersih. Cuma sedikit sempit. Layanan yang bagus dan ramah. Yang paling penting pekerja di kaunter mampu berbahasa Inggeris dengan fasih. Mereka meminta untuk menyimpan pasport kami. Mulanya agak keberatan,tetapi apabila dijelaskan untuk mengelakkan kejadian pasport hilang,kami akur.

IMG20160529150117
Bilik kami. Sangat bersih dan berhawa dingin.

Selesai mendaftar masuk,kami tidak melengahkan masa lagi. Ada misi penting yang harus dijalankan.haha..Kami berjalan ke Benh Thanh Market. K.Farah mahu menempah baju kemeja untuk suaminya dan seluar untuk diri sendiri. Izza? Masih terpinga-pinga. Haha..

Benh Thanh Market adalah pasar yang menjadi tumpuan ramai. Barangan kraftangan, beg, baju, kasut dan barangan lain dijual di sini. Berhati-hati agar tidak ditarik untuk membeli. Beg galas dan beg sandang perlu diletakkan di hadapan badan untuk mengelakkan penyeluk saku.

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}2
Di dalam Benh Thanh Market.

Nasib baik terjumpa dengan kedai yang pernah K.Farah kunjungi 2 tahun lalu. Malah,pekedai tersebut masih mengenali K.Farah. Yang menariknya di sini,anda boleh memilih fabrik pilihan dan mengupah mereka menjahit baju anda dan dalam masa 24 jam, baju anda akan dihantar ke hotel anda. K.farah menempah baju kemeja dan seluar dengan harga rm90 sehelai termasuk fabrik yang dipilih.

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}1
Di kedai baju. Menempah Ao Dai. Sangat teruja.

Izza sudah lama teringin memiliki baju tradisional Vietnam iaitu Ao Dai. Izza menempah Ao Dai dengan harga RM140. Malah turut menpengaruhi K.Farah.haha..

Selesai di pasar, kami ke restoren untuk menikmati menu pertama di bumi Ho Chi Minh. Makan tengahari merangkap makan malam. Bahagian lain di pasar tersebut akan kami jelajahi di hari lain. Restoren Hajah Basiroh menjadi pilihan kami. Di sekitar hotel dan pasar terdapat banyak restoren muslim.Jadi tidak perlu risau tentang makanan halal.

Kami memesan 2 mangkuk pho daging berharga 75 000 dong (Rm13.50) setiap satu, telur gulung 70 000 dong(RM12.60), segelas air plum 30 000 dong (RM5.40) dan limau ais 25 000 dong (RM4.50). Jumlahnya 275 000 dong bersamaan RM50 untuk 2 orang. Boleh tahan juga mahal harga makanan di sini.

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}3
Pho daging rasanya seperti mee celup atau mee cambo atau mee sup di malaysia. Telur gulung berinti ayam,sos dan bawang.

Selesai makan lebih kurang jam 5.30 petang,kami berjalan-jalan di sekitar sambil menanti Benh Thanh Night Market dibuka. Dapat dilihat pekedai-pekedai menarik gerai mereka menggunakan motor.Agak bising dan menakutkan bagi Izza. Rupanya perkara biasa bagi mereka.

Sambil menunggu pasar malam dibuka sepenuhnya jam 7.30 malam, kami berkongsi segelas kopi susu ais yang dijual di tepi jalan. Serius, sangat sedap walaupun Izza bukanlah penggemar kopi tegar. Tak pandang la Starbucks tu.hehe..

2016-05-29 - 01-05 {Vietnam}4
Kopi Vietnam. Memang terkenal.  
Izza sempat bergambar bersama penjual kopi.

Sempat Izza berbual dengan penjual kopi tersebut. Menurutnya dia mempunyai ramai kenalan dari Malaysia yang pernah melancong ke Vietnam. Dia juga mencadangkan agar kami menggunakan khidmat pemandu pelancongnya untuk ke tempat-tempat menarik di sekitar itu. Tetapi atas faktor keselamatan, kami menolak dengan alasan sudah ada pakej lain.

Malam diteruskan dengan berlegar-legar dan membeli-belah di pasar malam tersebut sebelum pulang ke hotel. Kemudian disambung lagi dengan makan megi sambil menonton tv. Haha..

Demikianlah berlalu hari pertama di bandar Ho Chi Minh. Tidur malamnya terlalu nyenyak kerana letih dan tidak cukup tidur.

Hari pertama. Hari kedua. Hari ketiga. Hari keempat.